Hopp til hovedinnholdet

Jente 17 år. Ønsker å gå ned i vekt, men er usikker på å hva jeg bør spise.

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg har lyst til å gå ned i vekt. Jeg har starta en sånn egen diett. Følger ikke noen spesifikk diett. Men ala lavkarbo så prøver å finne riktig mat. Det er litt vansklig siden jeg ikke har tilgang til bøker eller nettsider siden det koster penger. Jeg er ganske overvektig, 168cm veier 77 kg sist jeg skjekka. Men lurer på noen ting. Hvor mye kcal bør jeg få i meg iløpet av en dag. Men jeg forstår ikke dette med energi og kcal. har lest masse men forstår ikke. hvis vi sier en kvinne bør få 2100 kcal på en dag. Og man må forbrenne mer enn man spiser. Betyr det at man må forbrenne 2100 på en dag. Fordi det virker så mye. Og jeg trener nesten hver dag. Ca 40 min på enten romaskin eller sykkel( moderat tempo-sakte tempi) men har lest og jeg forbrenner neppe 2100 på 40 min. Vet jeg burde trene mer enn 40 min men blir sliten. Så hvordan fungerer egt kcal? Må jeg trene bort 2100 på en dag for å gå ned i vekt? Eller er det for å holde han. Eks en spiser 2150 må en trene bort 50 for å holde vekt

Besvart 17.08.2019 10:54
 

Svar
Hei!

Jeg forstår at du ønsker å gå ned i vekt, og strever med å vite hva du bør spise. Di vekt og lengde tilsier at du er litt overvektig, men ikke veldig mye.

Du trenger absolutt ikke kjøpe noen dyre bøker eller andre hjelpemidler for å gå ned i vekt. Det anbefales heller ikke å følge noen spesiell diett.

Det viktigste å tenke på når du ønsker å gå ned i vekt, er å spise et vanlig kosthold med sunne matvarer og mindre av usunne og kaloririke matvarer. 

Det er derfor fint å kjenne til hvilke matvarer som inneholder det kroppen trenger og hva den ikke bør få for mye av.

Det er ikke nødvendigvis så bra å fokusere for mye på kalorier og hvor mye mat man trenger. Hvis man begynner å telle kalorier og fokusere for mye på å ikke gå opp i vekt, så kan man bli veldig opphengt i dette, noe som gjør at man lettere gir opp.

Jenter / kvinner som er normalt aktive forbrenner ca 2100 kalorier pr dag (uten trening). Tilfører man kroppen like mange kalorier som man forbrenner (altså 2100 kalorier), vil man holde en stabil vekt. 

Om du trener hver dag, forbruker du flere kalorier. 40 minutter med trening, kan medføre et økt kaloriforbruk på 2-400 kalorier, avhengig av hva man gjør og hvor intenst man trener.

Jeg vil råde deg til å ha fokus på følgende ting:

  • Spis regelmessig 4 faste måltider pr dag, evt med 1-2 mellomåltider
  • Spis grove brødprodukter (brød, knekkebrød, havregryn (-grøt) med skummet eller lett melk/ juice. Bruk lite smør.
  • Sunne påleggstyper er skinke, makrell, mager ost, magre kjøttpålegg, egg(det metter godt), kaviar, leverpostei. Pynt med agurk, paprika, tomat, eplebiter eller spise en frukt/ grønnsaker etter måltidet.
  • Middagen bør bestå av fisk eller kjøtt med poteter/pasta eller ris og grønnsaker til. Fyll halv tallerkenen med grønnsaker og andre halvdelen fordelt på kjøtt eller fisk og poteter/pasta eller ris. Drikk vann til middagen.
  • Mellommåltider kan bestå av et knekkebrød, en frukt/ grønnsaker, en yoghurt el.l.

Begrens innta av:

  • Kaker, kjeks, boller, muffins
  • Sauser og smør
  • Sukkerholdige matvarer/ godterier
  • Potetgull mm

Du kan gjerne fortsette med trening du liker, eller gå/ jogg i skog og mark. Vanlig hverdagsaktivitet som å Gå til og fra skolen daglig, hjelpe til i huset, klippe plenen osv bidrar også til økt forbrenning og gir varierte dager uten å stresse.

Det anbefales ellers at ungdommer som ønsker å slanke seg, har oppfølging av en fagperson for å sikre at man får i seg alle næringsstoffer og unngår å utvikle spiseforstyrrelser. Ta kontakt med helsesykepleier, så kan hun følge deg litt opp og gi deg svar på ting du lurer på underveis.

Jeg legger ved noen artikler jeg også anbefaler deg å lese.

Lykke til!

 

 

 

 

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse