Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg kreve inn penger som kjøper skylder meg?

Jente 19 år
 

Spørsmål

I februar i år kjøpte jeg billett til Palmesus og betalte 2500 kroner til han som solgte den til meg. Etter en stund viste det seg at jeg ikke kunne dra likevel, og spurte han jeg kjøpte billetten hos om han ville kjøpe den tilbake, eller om jeg skulle prøve å selge den til noen andre. Han ville kjøpe den tilbake. Problemet er bare at han enda ikke har betalt tilbake. Jeg spurte han flere ganger og han sa vi skulle fikse det senere, og så ikke noe problem i det fordi jeg ikke trengte pengene akkurat da, men nå er vi kommet til september, og jeg har enda ikke fått pengene tilbake. Jeg har gjentatte ganger tatt kontakt med han og spurt pent om å få pengene tilbakebetalt. Han ser meldingene mine, men har sluttet å svare meg, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har lest litt på internettet og lurer litt på dette med forliksråd. Er dette en sak jeg kan ta til forliksrådet, og få han til å betale tilbake pengene på denne måten? Om så, hvordan går jeg frem for å fikse dette?

Besvart 09.09.2019 10:35
 

Svar
Hei

Så leit å høre at du ikke har fått pengene dine. Du kan kontakte namsmannen i kommunen der du bor, for å få veiledning til hvordan du krever inn penger. De kan også gi informasjon om prosessen i Forliksrådet. I forliksrådet kan du klage inn saker, sånn som din sak, og få hjelp til å få den avgjort. Du kan få en dom på at han som solgte deg billetten skal betale deg penger tilbake. Det koster 1322,50 kr. å ta saken din til forliksrådet. Her kan du lese mer om det: www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/om-forliksradet/ 


Du kan også klage inn saken til mekling hos Forbrukerrådet. Vi kan ikke avsi dom, men vi er et gratis meklingstilbud. Dere vil få en saksbehandler som vil hjelpe dere med å finne frem til en løsning. Meklingen foregår på mail og over telefon. Du finner informasjon om det her: www.forbrukerradet.no/klageguide/

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til:) 

Vennlig hilsen,
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Opplevd problemer når du har kjøpt noe, og trenger tips?

Mange strever med netthandel eller andre forbrukerspørsmål. Hva trenger du mer kunnskap om?

Gå til vote


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Lov og rett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om lov og rett