Spørsmål og svar

Har selgeren lov til å ta et gebyr hvis man ikke henter varen hos posten?

Jente, 19

Hei. Jeg skal handle i en nettbutikk, og det var noe som virket veldig rart. Der står det at de tar et gebyr om man ikke henter varen hos posten. Har de lov til dette? "Hvis pakken din blir stående uavhentet hos postombudet, vil du bli belastet 395 kr for ekstra håndtering av pakken, når den returnerer til vårt lager. Hvis du ønsker å returnere bestillingen din, må du hente pakken din og registrere en retursak på nettsiden vår i henhold til våre kjøpsvilkår."

Svar

Hei Jente 19 år.

Vær oppmerksom på at dersom du ikke henter varen ut fra Posten, vil det ikke anses som å bruke angreretten. For å være omfattet av angrerettslovens regler, må du gi selgeren uttrykkelig beskjed om at du ønsker å benytte angreretten.

Når det gjelder ditt spørsmål om gebyret for å ikke hente ut varer, kan jeg ikke gi deg et entydig svar, da dette avhenger av flere faktorer.

Det er ikke uvanlig at nettbutikker har en praksis der de belaster et gebyr for uavhentede varer. Imidlertid må de følge reglene i norske forbrukerlover.

Ifølge norsk lov kan nettbutikker kreve et rimelig gebyr for uavhentede varer, så lenge gebyret dekker selgerens faktiske kostnader. Gebyret på 395 kr for ekstra håndtering av pakken ved retur til lageret kan virke høyt hvis det er en vare som ikke veier så mye, men kan være rimelig hvis varen er tung. Jeg vil anbefale deg å be om en spesifisert oversikt over hva dette gebyret dekker, for eksempel ekstra kostnader knyttet til lagerhåndtering og returprosessen.

Hvis du mener at gebyret er urimelig høyt eller ikke i tråd med loven, har du rett til å klage. Jeg vil foreslå å kontakte nettbutikken direkte for å be om en forklaring på gebyret og dokumentasjon på hva det dekker.

Jeg håper dette hjelper, og lykke til med handelen!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 5.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål