Spørsmål og svar

Er jeg en dårlig person?

Jente, 16

Hei! I det siste så har barndoms bestevennen min og jeg begynt og vokse litt fra hverandre, jeg vet at det er normalt men det er litt skummelt og tenke på. Jeg vet at ho sliter og har sagt til henne flere ganger at hun kan snakke med meg om det er noe og hun svarer bare ja også er det ikke noe mer. Ho sliter med og få venner og jeg er den eneste vennen hun har, men jeg har fått meg nye venner og har prøvd mitt beste og fordele tiden likt med begge to men det er litt vanskelig. Jeg prøver også og starte samtaler med henne men hun er veldig dry og klarer ikke og holde samtalene gående, og når hun først starter samtalene så er det enten noe som skjedde som hun syntes var flaut, eller noe med online kjærestene hennes og jeg vet aldri hva jeg skal svare. Hun bytta skole i 9 klasse som jeg er veldig sikker på er en stor del av hvorfor vi begynner og vokse fra hverandre, hun har også endret seg veldig siden hun sluttet og ser stor forskjell. Er jeg en dårlig person siden jeg ikke prøver mer?

Hei.

Så fint du skriver til oss.

Du er ingen dårlig person, og jeg synes det høres ut som om du prøver ganske mye. Det er ikke så uvanlig at venner kan vokse fra hverandre. Det kan handle om skolebytte, slik du skriver. Eller at man rett og slett utvikler seg i ulike retninger. Det kan også være at vennen din strever med noe som du ikke vet alt om, siden hun sliter med å få venner og virker sjenert.

Det er flott om du fortsetter å spørre henne om å finne på noe av og til, men det er ikke ditt ansvar at hun har venner. Kan du spørre om hun vil være med når du møter de nye vennene dine, slik at du slipper å fordele tiden? Selv om hun skulle svare nei, er det alltid hyggelig å bli spurt.

Inkludere hun der det er mulig, og tilby deg å høre om hun trenger noen å snakke med, men det er som skrevet over ikke ditt ansvar alene at hun har noen å være sammen med. Det er selvfølgelig også fint om du tilbyr deg å være med hun til helsesykepleier, dersom du er bekymret for hun. Du kan også snakke med en voksen du stoler på for å få mer råd og veiledning.

Håper dette svaret hjelper deg.

Ønsker deg alt godt.

Vennlig hilsen Helsesykepleier

Besvart: 23.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål