Hopp til hovedinnholdet

Opplever å bli fort sulten etter å spise.

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei, er en gutt på 18 år, har alltid vært slank og veier ca 75 kg. Jeg trener aktivt styrke 3 ganger i uken. Jeg spiser sunt og mye fordi det er viktig. Jeg føler at jeg blir fort sulten selv om jeg spiser frokost, lunch, middag og noen ganger kveldsmat. Føles ut som maten bare renner rett gjennom. Har du noen tips slik at jeg kan på en måte senke forbrenningen og ikke bli så fort sulten igjen. Kan fort spise 10 brødskiver om dagen + en god posjon middag. Avføring er normal. Mvh. Gutt 18år.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så flott at du har fokus på kosthold og trening.

Hvor fort man blir sulten etter å ha spist kommer an på flere ting. Du skriver at du spiser både frokost, lunsj, middag og kveldsmat, det er bra. Det er viktig å spise regelmessig for å holde seg mett gjennom dagen. Spiser du noen mellommåltider? Det kan hjelpe på. Ta en frukt, grønnsak, yoghurt eller nøtter mellom måltidene.

Det er to faktorer som har stor betydning for om man blir fort mett av et måltid, og hvor lenge man holder seg mett, det er fiber og proteiner.

Matvarer som gir god metthetsfølelse er de som inneholder mye fiber. Fiber gjør deg mett fordi det suger til seg væske og utvider seg i magesekken. Siden fiber utvider seg i magesekken, vil det både fylle opp magesekken og bruke lenger tid på å tas opp i kroppen. Til sammen gjør dette at du blir raskere mett og lengre mett.

Fiberrik mat er mat som du kan plukke ute i naturen: grovt korn (rugmel, bygg, havre, sammalt hvete), frukt og grønnsaker, nøtter og frø. 

 

Spiser du mye hvitt hvetemel, som loff, boller og lyse baguetter, vil du ikke holde deg mett særlig lenge. Ved å bytte ut dette med varianter lagd på grovmel, vil metthetsfølelsen vare mye lenger.

Forslag til hvordan du kan øke fiberinntaket:

  • Velg grove knekkebrød eller brødskiver (denne artikkelen forklarer hvordan man kan vite om brødet er grovt eller ikke)
  • Ikke spis loff eller kneippbrød så ofte, det inneholder lite fiber
  • Havregryn er svært fiberrikt, og egner seg godt som en mettende frokost
  • Ha grønnsaker oppå pålegget (f.eks. agurk, paprika, tomat eller spinat)
  • Avslutt måltidet med en frukt eller grønnsak som dessert
  • Spis frukt eller grønnsaker som mellommåltid (en gulrot i sekken er enkelt og lurt)
  • Ha alltid 1/3 av middagstallerken med grønnsaker
  • Spis en neve nøtter som et mellommåltid

Proteiner gjør deg mett

Proteiner er det næringsstoffet som gir aller best metthetsfølelse. Proteinrik mat er kjøtt og fisk, egg, belgfrukter (erter, bønner og linser) melkeprodukter og grove kornprodukter. Hva bruker du som pålegg på brødskiva? Ved å velge proteinrike pålegg vil du kunne føle deg mett lengre.

Eksempler på proteinrikt pålegg:

  • Egg (kokt eller stekt)
  • Skinke/kyllingpålegg og hvitost
  • Mager smøreost med skinke/kyllingpålegg
  • Cottage cheese (med litt krydder eller et tynt lag sukkerfritt syltetøy)
  • Fiskepålegg som makrell i tomat, røkt laks eller tunfisk

Er du vant til å bruke søte pålegg som syltetøy, prim eller sjokoladepålegg, vil du kunne merke forskjell ved å gå over til mer proteinrike varianter.

Pass også på at du har litt proteiner til middagsmåltidet. Man holder seg ikke lenge mett på kun pasta eller grønnsaker. Middagsmåltidet må også inneholde en proteinkilde, og det kan være: kjøtt, kylling, fisk eller belgfrukter (erter, bønner og linser). Visste du at erter, bønner og linser inneholder masse proteiner og fiber? Det er også mye billigere og mer miljøvennlig å spise enn kjøtt. Ved å bytte ut ett eller to kjøttmåltider i uka med en rett lagd av erter, bønner eller linser kan man gjøre en god innsats for både egen helse og miljøet.

Oppsummering av rådene

  • Sørg for å ha en regelmessig måltidsrytme med 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider
  • De dagene du er svært fysisk aktiv må du spise litt mer enn ellers
  • Øk mengden fiberrik mat i kostholdet
  • Sørg for å ha noe proteinrik mat til hvert måltid

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse