Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Trenger tips til hva som er godt å spise til frokost og lunsj

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei Jeg sliter med å spise. Men jeg har ikke spiseforstyrrelse. Vær morning så orker jeg ikke spise noen ting fordi jeg føler meg tørr og helt rar i munnen, så da drikker jeg bare et glass sjokolade melk fordi jeg trenger melk i kroppen min. Og når jeg sitter på skolen blir det vanskelig etter vært å følge med siden jeg får vondt i magen. Det som skjer da er at jeg rett og slett spiser opp matpakka mi. Og da blir jeg mer sulten. Så har du noen tips til hva som kan være godt å spise til frokost og lunsj❤️

Besvart 21.11.2017 18:16
 

Svar
Hei

Det er ikke uvanlig å være litt tørr i munnen om morgenen, det kan skyldes flere ting: enten har du drukket for lite dagen/kvelden i forveien, eller så puster du mye med munnen når du sover (som vi f.eks. gjør når vi er tett i nesa). Det er ikke alltid så fristende med mat hvis man føler seg tørr og rar i munnen, men enkelte ting er enklere å få i seg enn andre.

For det første vil jeg råde deg til å tenke gjennom om du drikker nok væske i løpet av en dag. Vi trenger 1,5 L vann hver dag, det betyr at du må drikke ca 2 dl vann til hvert måltid du spiser. Hvis man trener må man drikke ekstra under og etter treningen. Det er ikke alltid så lett å vite om man drikker nok, men hvis man går svært sjeldent på toalett og tisser, kan det bety at man drikker lite. Er urinen som kommer ut mørk gul, er det også et tegn på at man drikker for lite. Prøv å drikk litt ekstra på kvelden og se om det gjør at du ikke er så tørr i munnen om morgenen. Men ikke drikk masse rett før du legger deg, for da kommer du til å våkne på natta av at du må på do.

Det er viktig å få i seg ett eller annet å spise om morgenen etter man har stått opp. Det er ikke nok å drikke bare sjokolademelk. Du vil bli sulten, slapp og ukonsentrert på skolen hvis du ikke spiser frokost.

Her er noen forslag til mat som er lett og friskt å spise når matlysten ikke er på topp:

  • Yoghurt med litt müsli/havregryn og oppkuttet frukt/bær
  • Smoothie
  • Biola med müsli/havregryn

Du har rett i at kroppen din trenger melk, men sjokolademelk inneholder mye sukker (med mindre det er en sukkerfri variant), og det vil gjøre at du får masse energi først, og kort tid etterpå så synker den. Det er ikke så gunstig når du sitter på skolen og skal konsentrere deg. Prøv å begrens sjokolademelk til helgene, og drikk heller vanlig melk eller sukkerfri biola på hverdager.

Her er en artikkel som forteller litt om matlyst.

Hvis du ønsker flere tips til matretter, kan du ta en titt på nettsiden Sunn Idrett, den har mange fristende oppskrifter. Kanskje du får inspirasjon til å prøve noe nytt?

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Ti gode grunner til å drikke vann

Drikk vann!

Vann er den beste tørstedrikk for både voksne og barn. Vann anbefales som drikke til måltider og mellom måltider. Les mer om vårt vannbehov og fordelene med å drikke vann.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips til deg som er sulten hele tiden

To tenåringsjenter sitter med en skål med frukt foran seg og spiser. (www.colourbox.com)

Det er viktig at ungdom spiser nok mat for å kunne vokse og utvikle seg. Vi har råd til deg som ofte føler deg sulten eller aldri er helt mett etter et måltid.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold