Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Hvor mange kalorier skal man spise når man skal holde vekten/gå ned litt?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Heii. Kunne dere funnet ut ca hvor mange kalorier det er i denne oppskriften? 100 g smør – romstemperert 1 dl sukker 1 ss vaniljesukker 2-3 ss kakao 3 dl havregryn 2-3 ss kall espresso eller annen sterk kaffe Lurer også på hvor mange kalorier som er det minste man burde spise når man skal holde vekten/gå ned litt. Veier 70kg og er 165, ja jeg vet jeg er lubben, du trenger ikke kommentere det

Besvart 01.12.2017 12:25
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Vi har skrevet en egen artikkel om hva kalorier er, og hva det brukes til, kanskje kan du lære noe nytt ved å lese denne?

Hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag varierer fra person til person, avhengig av kjønn, alder, vekt, høyde, genetikk og fysisk aktivitet. Jeg kan derfor ikke svare deg nøyaktig på hvor mange kalorier du trenger. Men ei jente på din alder som er middels aktiv, trenger ca 2200 kalorier om dagen for å holde vekten. Skal man ned i vekt, så må man spise litt mindre enn dette. Det viktigste er allikevel ikke å fokusere på hvor mye kalorier man spiser eller hvor mye kalorier alt inneholder, det er mye mer fornuftig å tenke på hva man spiser, og om man trener. Ei kake vil uansett inneholde mange kalorier, og så lenge man spiser kun litt, til spesielle anledninger (helg, bursdager, jul o.l.), så skal man ikke tenke på hva eller hvor mye det inneholder.

Vi anbefaler at man er i fysisk aktivitet i 30 minutter daglig, er du det? Har du noe trening i hverdagen der du blir skikkelig sliten og svett? For god helse bør du trene sånn at du blir sliten og svett et par dager i uka, i tillegg til mer moderat aktivitet.

Når det kommer til kosthold er det den gyldne middelvei som er viktig, altså at man spiser sunt og fornuftig i ukedagene, og holder utskeielser til helgene. Skal man endre kroppssammensetningen, er det lurt å fokusere ekstra på å spise ofte og heller mindre porsjoner. Ved å spise ofte vil man holde forbrenningen oppe, noe som er viktig for å regulere vekten.

Vi har skrevet en artikkel om hva som er et sunt og variert kosthold, ta gjerne en titt på denne!

Du skriver at du anser deg selv som lubben. Har du pratet med noen voksne om dette? Hvis du har et anstrengt forhold til egen kropp, vekt og mat vil jeg råde deg til å ta en prat med en voksenperson om dette. Hva med helsesøster? Hun kan ofte komme med mange gode råd.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn