Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Når jeg er stresset eller gruer meg til noe, rumler magen min. 

Jente 15 år
 

Spørsmål

Når jeg er stresset eller gruer meg til noe, rumler magen min. Dette er et Stort problem som virkelig påvirker hverdagen min. Jeg har lest flere innlegg om å passe på hvilken mat man spiser, men det er ikke det som er problemet. Jeg har mye luft i magen og det må slippes ut, hvis ikke rumler magen. Men jeg kan jo ikke slippe ut lufta i klasserommet liksom. Jeg er lei av å alltid grue meg til å dra til steder feks Skolen og møter, fordi jeg er redd for at magen skal rumle. Det er egt sykt teit, grue seg for at magen skal rumle. så jeg trenger hjelp til hva jeg kan gjøre, livet mitt hadde vært veldig mye enklere om magen min ikke hadde vært sånn.

Besvart 13.01.2018 07:42
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Du skriver at det rumler så ille i magen din at du gruer deg til å dra steder. Rumlelyder i magen er i seg selv helt normalt, og de fleste av oss har det regelmessig.  Det er ofte mer tydelig når man er sulten, men lydene kan også forsterkes etter et måltid. Lydene oppstår fordi magen og tarmene hele tiden er i bevegelse og arbeider med å fordøye. I denne prosessen kan det dannes en del luft, ofte på grunn av ufordøyd mat, men en del luft kommer inn når vi svelger, i tillegg vil tarmbakteriene produsere naturlige gasser når maten brytes ned. 

Selv om rumling i magen er en naturlig konsekvens av at tarmene jobber med maten, kan det ha en tendens til å bli verre når man stresser med det. Fordi man er redd for høylytt rumling, kan dette gi mer spenninger i magen som igjen gir mer rumling. Det er ikke sikkert at dette gjelder deg, men det å prøve og ikke engste seg for at det skal rumle i magen er et godt råd.

Enkelte matvarer gir mer gass i tarmen, slik som kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, rotfrukter, tyggegummi, ren fruktose og såkalte sukkeralkoholer som sorbitol.  
Koffein kan også i noe grad påvirke. Det kan være lurt å følge med på hva man spiser og se om det er noen matvarer som gjør at magen lager mer lyder enn vanlig.

For å unngå rumlingen bør du forsøke å spise regelmessig. Noen velger å ikke spise på skolen eller når de skal møte mennesker. Det i seg selv kan forverre plagene. Det å ha en regelmessig måltidsrytme og heller spise litt mindre måltider, men oftere, kan også hjelpe. Det anbefales å ha 3-4 hovedmåltider om dagen, og 1-2 mellommåltider. 

Andre råd som kan gi mindre rumling i magen er å spise rolig og tygge godt, slik at du svelger minst mulig luft når du spiser. 

Noen ganger kan det være intoleranser eller allergi som forårsaker mageplager. For deg som også er plaget med hyppige avføringer, vil jeg anbefale at du oppsøker din fastlege for å få dette sjekket, slik at du kan finne en mulig årsak til plagene dine. 

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold