Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Hvordan skal jeg spise for å få absa mine mer synlig?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

I en stund nå har jeg villet lage meg en diet plan som skulle hjelpe meg med å få absa mine litt mer synlig, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Nå er jeg innstilt på å få fram en diet og holde den i hvertfall tre uker til å starte med. Derfor tenkte jeg å spørre etter noen tips til en spiseplan. Jeg vil holde meg til omtrent 2 måltid om dagen. Jeg har også funnet ut at for å miste det ekstra fettet må jeg holde meg på rundt 5600 kalorier i uka. Så derfor lurte jeg igjen på om dere har noen tips til en spiseplan på rundt 5600 kalorier i uka. Jeg har hørt om 5:2 planen og lurte også på om det kanskje er en bedre måte å få resultater på.

Besvart 16.05.2018 18:20
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

For å få mer synlige magemuskler må man redusere fettmengden på kroppen, det er det aller viktigste. Man må også trene litt styrke for å ha magemuskler som vil vises bedre.

Spørsmålet er vel om det egentlig er noe man skal trakte etter? Det krever mye jobb og viljestyrke å få synlige magemuskler, fordi man må ha ganske lite underhudsfett for at dette skal være synlig. Det krever et veldig strengt kosthold over lengre tid, som både gjør at man risikerer å få for lite næringsstoffer, det gjør det vanskelig i sosiale settinger med mat og man kan få et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Å gå ned i vekt er veldig vanskelig. Kroppen vår ønsker ikke at vi skal miste fett, og kommer til å gjøre det den kan for å motvirke at du går ned. Dette vil være å gjøre deg mer sulten, og å sette ned forbrenningen din. Det vil også være slik at du vil gå opp i vekt veldig raskt igjen når du går tilbake til ditt gamle kosthold.

5600 kalorier totalt i løpet av én uke er alt for lite. Det tilsvarer 800 kalorier om dagen, som er langt under halvparten av det du trenger. En gutt på din alder, som er normalvektig og trener noen dager i uka, trenger rundt 2500-3000 kalorier om dagen. Skal man ned i vekt, så bør man ikke redusere med mer enn 500 kalorier om dagen. Reduserer man med mer enn det så får man ekstremt lav forbrenning, vektnedgangen stopper opp og man risikerer å miste muskelmasse og etter hvert også tære på organer.

Her kan du lese mer om hva som skjer om man spiser for lite.

Det er viktig å spise sunt og trene for å få god helse, og det er også det man bør fokusere på, ikke synlige magemuskler. Som ungdom skal man være veldig forsiktig med å slanke seg, og det frarådes med mindre man er ekstremt overvektig, og da skal det gjøres i samarbeid med helsepersonell.

Hvis du synes dette med vekt, mat og kropp er vanskelig og ubehagelig, så vil jeg råde deg til å prate med noen om dette. Helsesøster kan være en fin samtalepartner om man ikke vil prate med foreldrene sine om dette. For mange kan det også være godt å prate med venner om slike temaer.

Jeg legger ved noen artikler som du kan se på.

Hvis du ønsker å spise litt sunnere, kan det være et tips å følge disse rådene:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Megareksi: Kroppsbildeforstyrrelse blant gutter

De nærmest bor i helsestudioet, men blir aldri store nok. Livet styres av mat, trening og hormoner. For de såkalte megarektikerne blir ofte anabole steroider utfallet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold