Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg bli sunnere?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg fyller 14 i desember og jeg må si at jeg kunne hatt et bedre kosthold. Jeg har trengt til å leve sunt Hva bør jeg spise og hva slags trening gir en tynn og stram kropp?

Besvart 26.09.2018 12:32
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Så fint at du ønsker å fokusere på et sunt kosthold. Å få i seg nok og riktige næringsstoffer er veldig viktig uansett alder, men spesielt viktig når man vokser og utvikler seg, slik du gjør og vil gjøre de kommende årene.

Å endre på kostholdet er vanskelig. Det gjelder å ikke gå for hardt ut, men begynne litt forsiktig, og heller øke på etter hvert. Vi har skrevet en guide til hvordan man skal gå frem for å endre på kostholdet, jeg vil råde deg til å lese denne.

Her er våre kostråd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Det kan være lurt å tenke gjennom hva som er viktigst for deg å endre på først, og hva du tror er enkelt å endre på. Begynn med dette. Ikke prøv å endre alt på en gang. Disse kostrådene gjelder for alle, uavhengig av vekt og kropp. Er du sikker på at du har behov for å slanke deg? Dette vil jeg råde deg til å snakke med helsesøster eller fastlegen din om. Man skal være veldig forsiktig med å gå ned i vekt i ungdomsårene, og kun hvis man har en helsefarlig overvekt skal man gjør det. Da under oppfølging av helsepersonell.

Det er også flott at du ønsker å komme i gang med trening. Trening og fysisk aktivitet er viktig uansett vekt og kroppsfasong. Når man skal starte med trening er det viktig å begynne litt rolig. Det er viktig å finne seg en aktivitet som man synes er gøy. Hva kunne du tenkt deg å begynne med? Løping? Sykling? Svømming? Stryke? Dansing? Mulighetene er mange! All fysisk aktivitet vil øke forbrenningen, men det som øker den aller mest er styrketrening og intervalltrening. Det er viktig å få ordentlig opplæring før man begynner med styrke, da det krever riktig teknikk for å ikke skade seg, og for å få et godt utbytte.

En tynn og stram kropp er noe mange unge jenter ønsker seg, men for de fleste er ikke det realistisk, og heller ikke noe som nødvendigvis er positivt (om det involverer slanking og et forstyrret forhold til mat). Da er det mye bedre å fokusere på at man skal få en sunn og sterk kropp, god helse og overskudd i hverdagen. Alt dette vil trening kunne gi, og mange får bedre selvtillit og føler seg bedre når de driver med regelmessig fysisk aktivitet, uten å ha som mål at man skal bli så tynn. Styrketrening vil bytte ut noe fett med muskler, gi en fin kroppsholdning og former til jenter som skal gjennom puberteten. Husk at kroppen din vil forandre seg de kommende årene, det er helt normalt at jenter legger på seg litt ekstra fett i ungdomsårene.

Snakk med noen voksne om du synes dette med kropp, vekt og mat er vanskelig. Helsesøster på skolen din kan være en fin samtalepartner om du ønsker å prate med noen andre enn foreldrene dine om dette. Som 13-åring er det mye som skal skje med kroppen din i årene fremover, og det er viktig at du har et sunt forhold til mat og trening, og at du har energi og selvtillit til å takle utfordringer som eventuelt måtte dukke opp.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse