Hopp til hovedinnholdet

Jeg har lagt på meg og ønsker tips for å påvirke kostholdet hjemme...

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Hjemme bor jeg med mor, far og bror. Har tidligere vært en tynn jente, idag har jeg lagt på meg noen ekstra kilo og føler meg ikke helt komfortabel med min egen kropp. Har dere noen tips? Noe jeg kan gjøre for å komme raskest mulig i form? Føler jeg må ha noe konkret, et mål. På den andre siden er både mamma og pappa overvektige. For å si det rett ut er det ofte mye «dritt» hjemme. Har dere noen tips til hvordan jeg kan påvirke dette? Har prøvd så mye. Men er veldig redd for helsen deres.

Besvart 09.12.2018 12:25
 

Svar

Hei, og takk for at du skriver til ung.no!

Det er mange på din alder som strever med forholdet til egen kropp. Alle lager seg et ideal på bakgrunn av venner, tv-serier, musikk-videoer, reklame, blogger etc og det er ikke alltid lett å leve opp til det hvis idealet er for perfekt. Men hvem er perfekt? Alle har noe de strever med, til og med de som utad ikke viser det.

Du skriver at du idag har lagt på deg noen kilo. Det er ikke noe poeng å veie seg ofte. Er det mye salt i maten, binder det væske i kroppen, og man vil dermed veie mer uten at det betyr at man har blitt tykkere. I tillegg varierer vekten gjennom menstruasjonssyklusen, da handler det også om væske i kroppen. Vekten endrer seg ut fra hva du spiser og drikker, og det er ikke uvanlig å veie 2 kg forskjellig om man veier seg om morgenen og om kvelden. 

Du er ung, og da er kroppen i stor endring. Man blir høyere, man får former som bryster, bredere hofter og rundere mage og rompe. Dette fører også med seg at man blir tyngre, noe som er helt normalt og ikke tegn på at man blir tjukk. 

For å holde deg frisk og sunn bør du spise 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og vær i aktivitet flere dager i uken. Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Slanking går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du eller familien din  har hatt i mange år.

Om du skal gi tips til de hjemme eller påvirke kostholdet i huset kan du prøve med følgende tips:

  1. Spis litt mindre posjoner og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
  2. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  3. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  4. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.
  5. Vær forsiktig med alkoholinntaket. Alkoholholdige drikker inneholder mye kalorier som gjør at kroppen forbrenner alkoholen før eventuelt andre kalorier.

Se flere tips på: helsedirektoratet

Har du spørsmål om vekt er det fint å ta dette opp med helsesøster på skolen eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var nyfødt baby. Da kan du få informasjon om hva som er normalt for akkurat deg og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå ned i vekt uten at det går utover din helse.

Lykke til! 

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Problemer hjemme? Få hjelp av familievernet

Familietrøbbel (colourbox.com)

Har du problemer i familien med krangling, rus, vold, overgrep eller fordi foreldrene dine ikke vil være sammen lenger? Da kan du få hjelp hos et familievernkontor.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn