Hopp til hovedinnholdet

Har betalt på forhånd og får ikke kontakt med selger.

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei Jeg kjøpte noe via Finn.no på mandag og brukte forhåndsbetaling pga finn tryggbetaling var veldig rotete og fikk ikke svar når jeg sendte dem epost (gått over en uke og har ennå ikke fått svar). Han sa at han ville sende varen etter at pengene blir mottatt. Han bekreftet dagen etter at jeg sendte pengene at pengene var mottatt og han ville nå sende pakken. Jeg ber om å få sporingsnr. så jeg kan holde øye, men han svarer ikke på email og søkte navnet hans på gulesider og fikk tlf nr. (som stemte med navn og adressen hans). Men han tar ikke opp tlf (vet ikke om han er på jobb, men ringte klokken 11 om morgen idag). Jeg har bevis for at vi drev med handel, har alle hans mailer på min epost, har nettbank, hvor det står at jeg sendte sum. Hva skal jeg gjøre nå? Anmelde han? Han hørtes ikke ut som en svindler, da han snakket bra norsk, og var litt "gammeldags", altså han visste ikke så mye om dette å selge på finn.no osv... Jeg har beviss for at jeg sendte penger og på hvilken grunn, men hvis han ikke sender hodetelefonene, så har han ikke noen bevis for at han sendte? Det er ca. 1000 kroner det dreier seg om

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

 

Vårt råd er at hvis du skal kjøpe noe på nettet så må du aldri betale på forhånd, om du da ikke benytter deg av et betalingssystem eller kredittkort. Årsaken er at alt for mange opplever at de ikke hører noe fra selger etter at pengene er sendt. Forbrukerrådet kan megle i saken, og Forbrukertvistutvalget kan komme med et vedtak. Du har beviser for at det er en avtale, og kvittering på at du har betalt. Efaring viser dessverre at det er svært vanskelig å få tak i pengene hvis selger er useriøs, selv for politiet og Forbrukerrådet. Prøv med en epost til selger hvor du ber om varen innen fjorten dager, ellers går du til Forbrukerrådet og lensmann. Du finner klageveileder på forbrukerportalen.no

Vennlig hilsen

 

 

 

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

(Forbrukertelefonen 03737 - 39 øre/min)

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Nettvett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om nettvett