Hopp til hovedinnholdet

Jeg blør veldig ofte etter at jeg startet med Cerazette. Er det en sjanse for at jeg er gravid?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg begynte på Cerazette i midten av januar. Hadde samleie med kjæresten første gang 9 dager etter oppstart av pillene. Jeg blør veldig ofte, og har hørt at dette kan tyde på graviditet. Hvor stor er sjansen for at jeg er gravid, når jeg har brukt pillene riktig hver dag?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


En vanlig bivirkning med bruk av Cerazette er mellomblødninger. Mange har uregelmessige blødninger, og da gjerne de tre første månedene etter oppstart. Dette har ingenting med at du er gravid å gjøre. 

Det er ekstremt liten sjanse for at du er gravid hvis du har brukt pillene slik du skal. Det du beskriver er en typisk bivirkning ved bruk av pillene.

Vennlig hilsen helsesøster

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Praktiske tips om hormonell prevensjon

P-piller (colourbox.com)

Lurere du på når du er sikker etter oppstart med prevensjon, når det har gått for lenge mellom to p-piller, hvordan utsette mens eller noe annet. Du finner svar på det og mye annet i denne artikkelen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Prevensjon
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om prevensjon