Hopp til hovedinnholdet

Gått opp fem kilo etter oppstart av p-piller

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg begynte på p piller for ca 3 mnd siden pga kviser og smerter. Har blitt nesten kvitt smertene og huden er blitt kjempe fin, MEN jeg har gått opp 5 kg. Alt har lagt seg rundt magen og jeg har gått opp nesten to str i klær. Dette er sykt frustrerende, for dere er ikke meg. Magen er stor og eser ut. Hjelp meg, hva skal jeg gjøre?????

Besvart 01.09.2019 19:52
 

Svar
Hei

Jeg skjønner at det er frustrerende å oppleve såpass stor vektøkning over kort tid. Det er vanskelig å si hvorfor du har gått opp i vekt. 

Man skal ikke legge noe særlig på se av p-piller. Undersøkelser viser at man kan gå opp ca 0,5 kg.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med fastlegen for bedre kartlegging, og utforsking av hva vektøkningen skyldes. Det kan hende at du får tilbud om et annet p-pillemerke. 

Har du endret matvanene dine de siste tre månedene? Prøv å tenk igjennom hva du har endret på som gjør at du har lagt på deg så mye? Hvis du vet hva grunnen er, for eksempel at du spiser mer til hvet måltid, mer godteri eller andre ting som gjør at matvanene har endret seg så er det kanskje lettere å snu trenden. 


Hvis du ønsker å gå ned i vekt igjen må du øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået.

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.

2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.

4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

 

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vanlige bivirkninger av p-piller og annen hormonell prevensjon

Trøtt jente i senga (colourbox.com)

Alle medikamenter som du tar har en virkning, men også potensielle bivirkninger. Så også de ulike hormonelle prevensjonsmetodene som finnes. Her finner du en oversikt over hvilke bivirkninger de ulike midlene KAN gi.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Prevensjon
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om prevensjon