Hopp til hovedinnholdet

jeg vil utvikle spiseforstyrrelse, for da blir jeg tynn. er veldig opptatt av vekta

Jente 14 år
 

Spørsmål
Hei!
Er altså en jente på 14 år. Er 163 cm høy. En dag kan jeg veie 48.7 en annen 52.3, det varierer veldig. Men jeg veier meg flere ganger hver dag. Jeg synes jeg har for mye fett rundt livet og rompa og hoftene. Livvidden min er 69cm og hoftevidden er 90cm.. Altså altfor mye. Har alltid ønsket å være tynn, og folk synes jeg er normal. Men noen ganger får jeg kommentarer som; du er bollete. Og slike stadige kommentarer har nå ført til at jeg er veldig bevist på hva jeg spiser, og jeg husker alt jeg har spist en dag. I tillegg har vi lært om kalorier og prøvd ut et program kalt "Mat på data." Før overspiste jeg, og spiste mye godteri. Nå spiser jeg mindre enn før, ikke godteri i hverdagen, prøver å hoppe over måltider og prøver å sulte meg. Jeg får veldig dårlig samvittighet når jeg spiser like mye som andre vil si er normalt. Og noen ganger vemmes jeg når jeg ser sjokolade eller annen fet mat. I dag har jeg spist:
Til frokost: en halv skive med ost og 2 glass multivitamindrikk.
Klokken 12: en halv skive og to klementiner
Klokken 4: to pitabrød og en liten banan
Men har ikke spist middag, den spiser vi rundt 7-8. Dette er veldig mye i forhold til hva jeg pleier, og nå har jeg dårlig samvittighet.
Jeg har lyst til å utvikle spiseforstyrrelse, da blir man jo tynn. Men vil samtidig ikke fordi jeg kan miste mensen og alle de dumme tingene. Men ellers ser jeg på spiseforstyrrelse som noe positivt for meg.
Hele min hverdag tenker jeg på hva jeg har spist og planlegger for å spise minst mulig. Noen ganger sjekker jeg også Mat på data. Der legger jeg inn ALT jeg har spist en dag, noen ganger kommer det på 1000 kilojoule. Jeg trener minst 4 og maks 5 ganger i uka, så jeg vet at dette er for lite. Men jeg liker det fremdeles. Er dette tegn på utvilking av spiseforstyrrelse?
Hilsen en som synes å kaste opp er utenkelig.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Det er skremmende å høre hvordan du tenker og føler. Spiseforstyrrelser er en farlig sykdom som både rammer familie og venner rundt deg i tillegg til deg selv. Sykdommen kan som du nevner føre til tap av menstruasjon, tap av muskelmasse og er en stor belastning for kroppen. Dette er virkelig ikke noe du ønsker å påføre deg selv for å bli tynn.

En spiseforstyrrelse er ikke bare definert som det å bli tynn eller ikke det handler også on forholdet til mat og kropp. Det finnes mange former for spiseforstyrrelser og det trenger ikke nødvendigvis å bety at du kaster opp helller. Slik du beskriver måten du tenker på har du allerede en spiseforstyrrelse. Jeg tror det er kjempeviktig at du får hjelp før spiseforstyrrelsen tar helt overhånd. Spiseforstyrreler tar fra deg kontroll over eget liv og alt det du gledet deg til å oppnå når du blir blir borte når du bare har spiseforstyrrelsen igjen.

Du er i en i en fase i livet hvor både kropp og følelser er i utvikling og derfor er det viktig at man tar godt vare på kroppen sin. Spiseforstyrreler hvor hovedvekten er på å underspise kan være dødelig eller gi varige med på kroppen. Både kropp og hjerne kan utsettes for svinn som det ikke er mulig å rett opp senere. Din motivasjon er sannsynligvis å se bra ut. Det er få med alvorlige spisefortyrrelser som ser godt ut. I tillegg til å bli alfor magre kan man selv som jente få kraftig hårvekst også i ansiktet.

Ut fra hva du beskriver om vekten og høyden din ligger du midt i normalområdet for vekt i din aldersgruppe. Det er individuelt hvordan vekten varierer fra dag til dag, og for mange er det normalt at den svinger slik du beskriver. Når man skal veie seg er det visse regler man bør følge for at vekten skal bli mest mulig riktig:
1. Vei deg alltid på morgenen etter at du har stått opp og vært på toalettet, men før du spiser frokost.
2. Vei deg uten klær hvis du har muligheten til dette (for eksempel på badet ditt hjemme).
På denne måten blir vekten standardisert, det vil si at du veier deg etter de samme reglene hver gang og dermed ligger alt til rette for at du ikke får større variasjoner enn det som er riktig. For eksempel kan det variere mye på vekten i løpet av dagen ettersom man spiser, går på toalettet, svetter, bruker forskjellige klær osv.

I kostholdet ditt slik du beskriver er det kun 530 kcal/dag. Dette er altfor lite for deg som trener så mye som du gjør. Når kroppen din får så lite næring vil forbrenningen reduseres og man går på "sparebluss" for å spare kaloriene. Dessuten taper man muskelmasse når man spiser så lite hver dag, noe som kan være veldig skadelig.

Det beste for kroppen er å få kontinuerlig tilgang på energi, på denne måten holder man forbrenningen oppe. Ved å spise passe mye, flere ganger om dagen vil man klare dette. Det er anbefalt at man spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og eventuelt kveldsmat) med maks 4 timers mellomrom og 1-2 mellommåltider. Pass på at du spiser deg passe mett til hvert hovedmåltid slik at kroppen hele tiden har noe å arbeide med og hente energi fra.

For å ha et sunt kosthold bør man velge litt av alt. Noe er selvfølgelig bedre enn annet, og det du bør velge mest av er:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lettmelk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker)
* Kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Vennlig hilsen familiepsykologen og ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser


Quiz: Hva vet du om chatting?

Hvordan skrur du av stedstjenesten (slik at den du chatter med ikke kan se hvor du befinner deg) på mobilen?