Hopp til hovedinnholdet

Jeg har veldig dårlig matlyst og spiser veldig lite. Klarer ikke spise mye. Hva tror dere dette er?

Jente 14 år
 

Spørsmål
Hei
I sommer hadde jeg en periode som jeg nesten ikke spiste noe, hadde ikke så veldig mat lyst.
Nå igjenn for ca 1 mnd sia så mista jeg mat lysta litt igjenn, jeg har ikke spist så veldig mye og gått ned i vekt tror jeg.Flere sier at jeg har gått ned i vekt men føler det ikke så veldig sånn selv. Jeg spiser men ikke så veldig mye, har få små måltider, jeg spiser ei skive til frokost og litt middag men ikke så mye og så spiser jeg kansje en gang til i løpe av kvelden, og jeg spiser ikke på skolen.Jeg klarer ikke og spise mye, og jeg har ikke så veldig lyst heller og spise mye. Hva tror dere dette er ?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 14 :)

Så leit at du har såpass dårlig matlyst. En brødskive til frokost og litt middag er nok altfor lite for en jente som deg. Kroppen din er i en fase hvor det skjer mye med vekst og utvikling, både innvendig og utvendig.
Derfor er det kjempeviktig at du spiser mat med mye gode vitaminer, mineraler, fiber og sunt fett for at kroppen din skal utvikles normalt og for at du skal prestere bra på skolen, blant familie og venner. Det har også betydning for humøret ditt og for at man skal ha overskudd og livsgnist slik at man har det bra med seg selv.
Hvordan er livet ditt ellers? Er det noe som rører seg hjemme, blant venner eller skole som gjør at du føler deg dårlig, og kanskje gjør at du mister matlysten på grunn av det? Kanskje kunne du bedt om å få en time til helsesøster ved skolen din og ta en prat med henne?

Hvis jeg skal gi deg noen tips i forhold til det å spise så er det at du skaper deg vaner og rutiner. Sørg for at dagene dine består av faste måltider, gjerne mange små måltider. Dette kan hjelpe deg når du føler at du har liten matlyst og ikke spiser nok til hvert måltid. Prøv deg på 5-6 måltider hver dag. Det trenger ikke være store måltid, men prøv å ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hver gang du spiser.

Faste måltider er viktige for å holde forbrenningen ved like, for at vi skal få i oss de næringsstoffene vi trenger og for at vi skal klare å ha overskudd og energi til hverdagen.

Det er viktig at kostholdet består av de sunne og næringsrike matvarene, og at fettkildene kommer mest fra fisk og planter (olje, nøtter, oliven, korn m.m)

Ved dårlig matlyst kan det være nyttig å lage kostholdet litt mer energitett. Det kan man gjøre ved å tilsette litt ekstra sunt plantefett til måltidene. For eksempel ved å blande litt olje i havregrøten til frokost, spise en avocado sammen med lunsjen, eller ha en god oljedressing over salaten/middagen.
Du kan også prøve å spise mer fet fisk. Spis gjerne opptil fire måltider med fet fisk i uka. Varier mellom laks, makrell, ørret og sei.

Fett er det mye energi i, men det er viktig at det er det sunne fettet man spiser. Det sunne fettet, som vi kaller enumettet og flerumettet, kommer fra planteriket samt fisk og sjømat.


Håper svaret var noe til hjelp, lykke til videre :-)

Vennlig hilsen,
Ernæringsfysiologen.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser


Quiz: Hva vet du om menneskehandel?

Hvorfor melder man sjelden fra til politiet om man er offer for menneskehandel?