Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Jeg sitter hjemme hver dag.

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg sitter hjemme hver dag, jeg er ute en sjelden gang i blant, men jeg er bare redd for alt med engang jeg går ut av døra. Jeg spiser dårlig, enten spiser jeg for mye eller for lite, og til dårlige tider, jeg har mye vondt i hodet, svimmel og er konstant trøtt hele tiden. Alt går så opp og ned, alt er møkk. Jeg klarer absolutt ingenting, ikke noe. Jeg sitter bare og ser etter feil, og trives alene. Sover dårlig eller sjelden og huet er fullt av tusen tanker, hva skjer egentlig jeg er drittlei av og konstant ha huet fullt av dritt. Tankene lar meg ikke få slappe av og når det ikke er huet er det kroppen, jeg prøver og slutte og røyke og spise bedre og gå ut, men jeg klarer det ikke uff

Besvart 05.12.2017 10:22
 

Svar
Hei jente 17 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Jeg skjønner at dette ikke er lett. Slik du beskriver din hverdagen, virker det som om du er låst i et negativt mønster, og trenger hjelp til å endre på dette.

Alle kan i perioder har føle seg nedstemt. Ha lite energi og overskudd, eller føler seg sliten og trøtt. Det er normalt. Når disse følelsene ikke slipper taket, og utvikler seg til så sterke negative mønster at man ikke klarer å komme ut av det, kan det bli en depresjon. Noen av de vanligste symptomene på depresjon er søvnforstyrrelser, dårlig matlyst, slapp, uopplagt, ha liten energi, bli fort sliten og føle at alt som skal gjøres er et ork og du blir fort sliten av hva som helst. Dette fører til at du trekker deg tilbake fra sosialt liv og mister interessen og gleden for ting du satte pris på og likte før.

Depresjon kan ha flere årsaker, både fysiske og psykiske. Blant annet kan stoffskifteproblemer, hormonelle forstyrrelser, blodmangel, feilernæring og andre kroppslige tilstander føre til symptomer på depresjon. Depresjon kan også forårsakes av psykiske sykdommer og langvarige psykiske og sosiale belastninger. Men mange ganger oppstår bare depresjon av seg selv uten at det er en konkret årsak til det.

Når du sliter og føler at hverdagen ikke fungerer slik den skal/ bør, og det går ut over din livskvalitet, skal du søke hjelp. Snakke med en du har tillit til om hvordan du har det, og få hjelp til å finne måter å håndtere det som er vanskelig.

Foreldrene er ofte de som står en nærmest, og som er enkle å snakk med. Dersom du synes det er vanskelig, kan helsesøster på skolen være en god hjelper og samtalepartner. Helsesøster er vant til å snakke med ungdommer, og vil være en god hjelper og støtte for deg. Jo mer du tar sjansen på å hoppe i det og snakke om det du sliter med, jo lettere blir det etterhvert. Vær tålmodig med både deg selv og hjelperen, så går samtalen greiere når dere øver dere på å snakke sammen.

Det finnes også en rekke selvhjelpsbøker der du kan hente gode råd og tips når det gjelder å jobbe med forbedring av negative tankemønstre og forbedring av selvfølelsen.
Som for eksempel:
Mia Törnblom: "Selvfølelse nå!"
David D. Burns: "Tenk deg glad!"

Du kommer til å få det bedre etter hvert når du skaffer deg hjelp og jobber med saken. Selv om du nå føler at du ikke orker å være sosial, gjøre ting med venner, bare vil være for deg selv, så må du prøve å være mer aktiv. Gjør ting du i utgangspunktet liker å holde på med. Være med gode venner. Holde deg fysisk aktiv. 

Jeg tror at du kommer til å føle det som en lettelse når du snakker ut om alt dette til en god samtalepartner og får riktig hjelp og støtte. Ikke gi opp selv om du blir skuffet over noen og ikke føler at de forstår deg i første omgang. Si klart og tydelig fra om at du sliter, og at du trenger hjelp til å forandre situasjonen slik at du kan få det bedre.

 

Du må "tvinge" deg til å skaffe deg hjelp slik at det du sliter med i dag ikke får utvikle seg til det verre for deg!

Les artiklene nedenfor. Der vil du få gode råd.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Trening beskytter mot depresjon

jente og gutt løper (colourbox.com)

Trener du i tenårene, minskes risikoen for depresjon senere i livet. Trening hjelper også hvis du er deprimert nå.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Råd til deg som sover dårlig

Jente våkner (colourbox.com)

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Slik henger det sammen, og dette kan du gjøre.

Les mer

Derfor føler du deg alltid trøtt og sliten

Sovner foran pc'en (colourbox.com)

Føler du deg konstant trøtt og sliten? Da er du ikke alene.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst