Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter med stress og angst. 

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Heisann! Det har seg slik at jeg har i en lengre periode slitt med stress og angst, selv om jeg har absolutt ingenting å være engstelig over. Men det er den sist måneden jeg har virkelig fått en psykisk smell av symptomene som har kommet. på dagtid er jeg svimmel og har en slags uvirkelighetsfølelse, og når jeg skal sove blir ansiktet nummen, føles ut som det er bedøvd, og jeg begynner å hallusinere i bevisst tilstand. Disse symptomene gjør slik at jeg ikke får til å sove før langt på natt. Jeg har tidligere henvendt meg til lege hvor jeg har tatt blodprøver, mr og EEG som ga fine resultater. Legen henvendte meg til en psykolog, forrige uke, men ventetiden er opptil 4måneder, noe som blir alt for lang ventetid da jeg er alt for sliten psykisk til å vente så lenge.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk til deg som skriver til oss i ung.no. 

Du skriver at du sliter med stress og angst, og at du i den siste mnd har følt deg svimmel på dagtid, kjent på uvirkelighetsfølelse, hallusinerer og kjenner på nummenhet i ansiktet når du skal sove. I tillegg strever du med innsovning. 

Jeg forstår at dette blir vanskelig for deg og helt sikkert også gjør deg bekymret og gjør det vanskelig å ha det godt med deg selv og andre. 

Jeg tenker det er viktig at du blir henvist til psykolog, og jeg antar at lege har henvist deg til lokal DPS for utredning og behandling. Der er det ofte litt ventetid. Dersom du har fått et rettighetsbrev om tildelt time, så kan du helt fint ringe inn og spørre om det er mulighet for å få en time før. 

I ventetiden kan du oppsøke Helsestasjon for ungdom og få støttesamtaler. Der kan dere finne mer ut av hva som plager deg og teste ut flere hjelpeteknikker som kan redusere stress og angst. Eksempelvis kan psykologisk førstehjelp kanskje være noe for deg. Se artikkel jeg har lagt ved som heter "kaos i hodet og følelser som koker". Der får du en introduksjon til hva det er og kan selv teste ut om det kan hjelpe deg til å få litt mer oversikt og ro i hode og kropp. 

Se også artikler som jeg har lagt ved til deg med fine råd om hva du kan gjøre for å få det bedre med deg selv. 

Ta godt vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt. 

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Hva er stress?

Tenåringsjente (www.colourbox.com)

Stress er et ord vi bruker hele tiden uten å tenke særlig over hva vi legger i det. Men hva betyr det egentlig? Hva skjer i kroppen når vi er stressa?

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Slik takler du stress

Tenåring holder ei stor rund klokke foran ansiktet sitt. (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser