Hopp til hovedinnholdet

Tror kanskje jeg har fått noen panikk anfall

Jente 15 år
 

Spørsmål

Så jeg er 15 år og tror kanskje jeg har fått noen panikk anfall. Visst jeg for eksempel står fremst i en lang rekke eller det bare er mange folk bak meg kjenner jeg at beina mine nesten faller sammen. Jeg begynner nesten å gråte og visst noen spør meg om noe i den stunden klarer jeg nesten ikke å svare. Og visst jeg skal ha framføringer må jeg gjøre meg skikkelig mentalt klar før jeg kan gå opp og snakke uten å knekke sammen, visst læreren bare beordrer meg opp kjenner jeg tårene presse på. Men jeg er redd visst jeg snakker med noen om det vil de bare tro jeg overdriver og sie jeg bare må sjerpe meg og komme meg over det eller er en "dramaqueen" som ei venninne kaller meg. Dette hindrer meg i å gjøre mange ting jeg har lysst til. Jeg klarer nesten ikke å snakke i telefonen engang. Og visst noen kjefter på meg bryter jeg sammen. Så spørsmålet mitt er, er det bare slik det er å være tenåring eller err det noe galt med meg?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Det er bra at du setter ord på hvordan du føler det.  Du beskriver reaksjoner som kan være litt ubehagelige og gi deg både kroppslige og følelsesmessig reaksjoner.  Du har funnet noe som er til hjelp når du skal fremføre; å forberede deg, og så får du det til.  Når du forbereder seg sier du nok også noe kloke, oppbyggelige ting til deg selv, slik som; "Dette greier du", "dette kan du jo godt" osv.  -Å forberede seg på situasjonen og også å si slike ting til seg selv er lurt.  Du er ingen dramaqueen om du syns dette er litt ubehagelig, og det er absolutt noe det kan være bra å prate med noen om, slik at du får støtt og veildening til å takle de ubehagelige situasjonene og ikke bli hindret i flere ting.  Ta en prat med læreren din som kan støtte deg på skolen, og med helsesøster som kan hjelpe deg videre i andre vanskelige situasjoner. 
 
Se også råd i artikkelen under.  Prøv å bruke hjelpehånden på den måten som er beskrevet og finn måter å tenke på som er til hjelp for deg når/før ubehaget kommer.  Du er din beste hjelper hvis du har "verktøy" som du kan bruke, og "psykologisk førstehjelp" og "hjelpehånda" kan være   slikt verktøy å bruke. 
 
Prat også med de hjemme om hvordan du opplever det og at du prøver å jobbe med det, og trenger litt støtte. 
 
Lykke til!
Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser