Hopp til hovedinnholdet

Jeg har hatt en del anfall i det siste, som jeg ikke helt vet hva er. Jeg har det ikke bra, også føler jeg rett og slett at alt bare koker over.

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har hatt en del anfall i det siste, som jeg ikke helt vet hva er. Jeg har det ikke bra, også føler jeg rett og slett at alt bare koker over, det er da disse anfallene kommer. Da klarer jeg ikke å puste, jeg skjelver, blir skikkelig anspent men også veldig slapp. Men det viker som at jeg i begynnelsen av et slikt anfall/sammenbrudd har litt kontroll på det, så lar jeg på en måte det skje helt til jeg mister helt kontrollen over meg selv. Jeg syns jo disse anfallene er helt forferdelige så jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor det virker som at jeg bare lar det skje? Føler også at i jeg i starten er livredd for å miste kontrollen over meg selv. I tillegg siden det når har skjedd ganske mange ganger, ser jeg hele tiden for meg at det skjer. Hvis jeg da for eksempel har en stor prøve, kan jeg se for meg i hodet at det kommer til å skje, og det er så ekkelt fordi jeg føler på en måte at det er med å trigge det. Så hvordan kan man unngå å tenke på det?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 18 år

Takk for at du skriver til oss i Ung.no og spør oss om råd. Det høres ubehagelig ut det du opplever så det er fint at du spør.

Det kan høres ut som det er angstanfall du opplever. Angst er ikke farlig men det er ubehagelig fordi det kjennes så godt i kroppen akkurat som du beskriver. Det høres ut som du la anfallene komme og at du mister kontrollen. Dette gjør at du nå kan bli trigget bare av tanken på hvordan det oppleves for deg.

Dette blir på en måte en slags angst for angsten hvor bare tanken på det som er ubehagelig kan gi angstanfall.

Det som skjer når man får angst er at det skjer en aktivering i kroppen din som gjør at hjertet slår fortere, pulsen øker, man kan bli svett, svimmel og tankene kan gå som en karusell. Man mister på en måte kontakt med følelser og tanker og dette kan oppleves som å miste kontroll.

Det du kan gjøre når du merker at du får slike anfall er å se for deg at du skal roe ned kroppen og den aktiveringen som skjer. Dette kan gjøres ved å fokusere på pusten. Rolige pust gjennom nesen og ned i magen og ut igjen vil roe ned stressreaksjonen.

Mange har nytte av å se på noe som f eks et bilde på en vegg eller noe annet som kan avlede ubehaget.  Noen kan ha nytte av å krølle tærne i skoa eller andre øvelser som gjør at fokuset flyttes ut fra deg selv og man kan få tilbake kontrollen på tankene.

Det hjelper også å vite at det ikke er farlig.

Jeg vil også råde deg til å snakke med helsesøster om dette slik at du kan få hjelp til å se hva som gjør at disse anfallene kommer. Dersom man er stresset over tid kan angst være en måte kroppen sier fra for oss på.

Jeg vil også understreke at dersom du er bekymret for om det kan være noe annet så snakke med helsesøster. Noen som har vitaminmangel eller jernmangel kan f eks også oppleve svimmelhetsanfall.

Jeg legger ved noen artikler til deg som du kan ha nytte av å lese.

Ønsker deg alt godt!

 

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Eksamensangst?

Mange blir stressa av eksamen

Mange mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst