Hopp til hovedinnholdet
Ung.no hjelper deg med å finne rett prevensjon.
Ung.no på Snapchat
Ung.no på Snapchat

Hvordan kan jeg bli tynnere og få større rumpe?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ikke helt fornøyd med kroppen min. Jeg lurer på hvordan jeg kan blir tynnere og få større rumpe? Har dere noen tips til trening og matplan osv? Fra en jente på 15 år

Besvart 19.09.2017 20:12
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så synd at du ikke er fornøyd med kroppen din! I den alderen du er nå, har ofte kroppen forandret seg mye over kort tid, ofte har man blant annet fått mer fett på lår, rumpe og mage. Dette er en helt naturlig del av puberteten og kroppens utvikling, men det kan være uvant og vanskelig å godta at kroppen ikke er sånn man ønsker seg.

Å være i fysisk aktivitet og ha et normalt sunt kosthold er lurt, og med mindre du er overvektig, bør du ikke ha fokus på slanking. Man kan dessverre heller ikke "designe" kroppen som man vil, for utseendet vårt avhenger blant annet mye av gener og arv. 

Du skriver ikke noe om hvorvidt du trener, men det kan være fint å komme i gang med fysisk aktivitet, både fordi man ofte føler seg bedre i kroppen sin da, og fordi det har mange helsefordeler. Hvis du ikke allerede trener, vil du nok også merke at kroppen din forandrer seg etterhvert med trening. Når det gjelder det å få større rumpe, så er det først og fremst styrketrening av setemuskulaturen som gjelder. Jeg legger ved en artikkel om styrketrening, og en med øvelser for hele kroppen, deriblant for rumpen. 

Hvis vekt og kroppe er noe du tenker mye på, kan det være fint å snakke med noen om det, for eksempel helsesøster. Da kan du også få veiledning dersom vektnedgang er nødvendig. Det er faktisk også sånn at man kan og bør øve på å sette mer pris på kroppen sin som den er. Gi deg selv komplimenter istedenfor å fokusere på det du ikke liker!

Jeg legger også ved et par artikler om dette.

 Hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse