Registrering av arbeidstid?
Gutt, 18
Heisann! På min jobb har vi egenrapportering av timer. Altså at arbeidstakere logger inn og ut når de ankommer jobb for å registrere antall timer jobbet. Dette funker egentlig veldig greit, men her om dagen glømte jeg å logge inn om morgenen og fikk ikkje registrert mine 7,5 timer på jobb. Eg la igjen ein melding allikavel i egenrapporten om at eg var der på morgenen men glømte å logge inn. Når eg spør Arbeidsgiver om han kan legge inn de 7,5 timene som jeg jobbet så nekter han og sier at det er mitt ansvar. Altså at eg da ikkje får betalt for de 7,5 timene. Er ikkje det arbeidsgivers ansvar for å registrere riktig timetall?
Svar
Hei!
Det er i utgangspunktet et arbeidsgiveransvar å føre oversikt over alle arbeidstimer som en arbeidstaker jobber. Se arbeidsmiljøloven § 10-7.
Ansvaret kan imidlertid delegeres til den enkelte arbeidstaker. Det betyr på den andre siden at manglende registering av arbeidstimer en dag skal medføre tap i inntekt. Hvis du har jobbet, har du også krav på betaling av lønn i henhold til din arbeidsavtale, uavhengig av manglende timeregistrering.
Hvis du ikke får den lønn du mener å ha krav på bør saken først tas opp med enten tillitsvalgt og/eller arbeidsgiver direkte for diskusjon.
Hvis arbeidsgiver fortsatt nekter å utbetale, kan saken eventuelt bringes inn for Forliksrådet i den kommune som du jobber i for en avgjørelse. Fremgangsmåte finner du her.
Med hilsen
Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende kortinformasjon.
Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00
Besvart: 28.9.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål