Spørsmål og svar

Jeg vil gjerne snakke med helsesykepleier, men synes det er flaut?

Gutt, 14

Jeg har lyst til å prate med helse sykepleieren om hvordan jeg har det men jeg syntes det er flaut og flaut vis vennene mine ser det eller får vite det hva skal jeg gjøre?

Hei.

Så fint at du skriver til ung.no. når du lurer på noe.

Selvfølgelig kan du snakke med helsesykepleier om hvordan du har det. Det er derfor helsesykepleier er på skolen, for at de som har behov for det, har noen å snakke med.

Ingen kan vite hva du snakker med helsesykepleier om, og det er ingenting å være flau over, å gå til helsesykepleier for samtaler.

De fleste helsesykepleiere i skolehelsetjenesten har fullt opp å gjøre, så du er ikke alene som trenger noen å snakke med. Det å snakke med helsesykepleier gjør at du kan få løst opp i tankene og følelsene dine, før de blir uoverkommelige og gjøre deg trist og nedstemt.

Med helsesykepleier kan du snakke om alt mellom himmel og jord. Ingenting er for smått, og ingenting er for stort. Skulle det komme fra alvolige ting, så vet eventuelt helsesykepleier hvem som da må kontaktes for at den enkelte får hjelp.

Helsesykepleier har taushetsplikt, så det er ingen utover deg og henne/han, som vet hva dere snakker om, hvis du ikke gir samtykke til det.

Noen saker løses best i samarbeid med for eksempel foreldre eller lærer/skolen, men aldri uten at du har sagt at det er greit.

Jeg ønsker deg alt godt.

Lykke til!

Med vennlig hilsen helsesykepleier

Besvart: 21.12.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål