Hopp til hovedinnholdet

Blir utrolig nervøs foran klassen

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en gutt på 15, snart 16 år. Jeg har et problem. Når jeg skal ha presentasjoner foran klassen min blir jeg knæsjrød i hele ansiktet. Jeg ser at flere begynner å le og etterpå ser alltid folk rart bort på meg, fordi jeg er rød en god stund etterpå. Det er utrolig ubehagelig og jeg vil bli kvitt det? Har dere noen tips? Spise noe? Øvelser? Setter pris på svar, dette er noe jeg sliter veldig med og jeg blir egentlig ganske lei meg når til og med vennene mine ler av meg...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei og takk for spørsmål! 

Dessverre er det mange som opplever dette, og det er ingen god følelse. Derfor er det viktig å finne teknikker slik at man gradvis kan øve seg opp til å kontrollere nervøsiteten. Her gjelder prinsippet om at "øvelse gjør mester", så det må mye trening til. Her kommer tips på veien som du kan teste ut.

Når man blir veldig engstelig eller hemmet i bestemte situasjoner, er det de negative tankene som tar overhånd. Da kan det være lurt å prøve å få tak i hvilke tanker det er som egentlig kommer og så prøve å "programmere" om tankene litt. Nå framover må du bruke tiden på å finne teknikker for å komme deg ut av den vonde sirkelen og tankemønsteret ditt rundt muntlige fremføringer. Du er nødt til å jobbe med deg selv, jobbe med å tro på deg selv og at dette er noe du kan få til. Si til deg selv at du skal få det til, hver dag.

En negativ tanke kan du møte ved å stille noen kritiske spørsmål:

  • Finnes det en alternativ måte å tenke på? (Kanskje du i stedet for å tenke "dette greier jeg ikke", kan tenke: "Dette vet jeg at jeg kan" og "dette skal jeg klare")
  • Er det andre tanker som kan være mer sannsynlige? (f.eks. "Jeg har faktisk noe klokt å si")
  • Er det en tanke som er mer til hjelp å tenke?
  • Hvorfor skal jeg forholde meg til en slik negativ tanke?
  • Hvilken tanke kan være mer positiv?
  • Det går også an å lage seg en slags tenkt vollgrav eller ringmur, og prøve å tenke seg at de negative tankene etterhvert plasseres utenfor denne. Da får du mer kontroll med dem. De negative tankene kan også ses på som en uværssky som driver forbi.

Og så noen praktiske råd:

Gjør gode forberedelser

Lag en god huskelapp: Ikke skriv et helt sammenhengende manus for hva du skal si. Lag stikkord, skriv ned enkeltformuleringer som er enkle å huske eller som du vil ha med helt ordrett, lag tegninger og figurer der du beskriver det du skal snakke om, bruk punkter eller tall for å huske rekkefølgen på det du skal si osv. Når du fremfører, se for deg huskelappen med stikkordene dine. 

Øv foran speilet - bli vant med din egen stemme: Selv om du kan stoffet godt og vet hva du skal snakke om, er det ikke lett å gjøre en god presentasjon når nervøsiteten tar overhånd. Derfor, øv deg rett og slett på å bli nervøs og takle at pusten svikter. Gå gjennom framføringen foran speilet hjemme mens du ser på deg selv. Bli trygg på hvordan du opptrer og snakker. Bli vant med å høre din egen stemme. 

Øv på å bli nervøs - foran andre: Etterpå kan du framføre foran foreldrene dine eller søsken. Kanskje gjør dette at noe av nervøsiteten kommer snikende. Alternativt kan du også ringe på hos naboen eller bekjente av familien. Spør om å få øve deg foran dem. Kanskje er det litt flaut, men du får øvd deg skikkelig på det å fremføre foran noen som gjør deg nervøs. Når nervøsiteten kommer, stopp opp og pust dypt inn og ut noen ganger. Kanskje hjelper det også med et par minutters "time-out" der dere snakker om andre ting, før du fortsetter med fremføringen.

Rett før - gjør deg klar

    1. Husk mat og drikke - ta gjerne med deg vannflaske
    2. Titt gjennom notatene dine, men skippertaksøving i siste liten er sjelden lur
    3. Se for deg at du står foran klassen. Tenk deg gjennom framføringen. Se for deg at du mestrer situasjonen godt. Tenk positivt og si til deg selv at dette skal du få til!

Selve fremføringen

Ikke snakk for raskt - PUST! Ikke snakk for raskt, for da glemmer du å puste skikkelig. Når du ikke puster skikkelig, er det lett at stemmen føles "hakkete" eller at du snakker for lavt. Tenk at du skal trekke pusten helt ned i magen, og at du skal snakke fra magen. Øv deg hjemme på forhånd, og finn deg et snakketempo som er behagelig og som gir deg gode avsnitt/pauser der du kan puste skikkelig innimellom. 

Lag variasjon: Hvis det er ubehagelig å stå rett opp og snakke gjennom hele foredraget, bruk gjerne noe av tiden på å tegne/forklare på tavlen, lag figurer som beskriver det du snakker om osv. På denne måten får du tid til å puste skikkelig og roe ned kroppen. Dette gjør i tillegg foredraget mye mer spennende for dem som hører på. Du kan også vise bilder eller små filmsnutter som passer inn. På denne måten får du selv også en liten pause, muligheten til å ta deg inn og roe ned kroppen.

Når du føler nervøsiteten komme: Hvis du kjenner at kroppen ikke lenger gjør helt som du ønsker, ta en liten "time out". Fortell gjerne at du er litt nervøs. Dette er ikke noe nederlag, og det er garantert mange i klassen som kjenner seg godt i igjen. Kanskje hjelper det å sette seg litt på en stol, bevege seg litt rundt mens du snakker, drikke litt vann, puste dypt og godt igjen, kjenne at du står stødig og har god kontakt med gulvet, eller du kan stille noen spørsmål til klassen om stoffet. Det gjelder å beholde roen, ikke stresse seg opp og ikke snakke raskere. 

Læreren kan hjelpe deg: Selv om du skriver at du føler at du ikke kommer noen vei med å snakke med læreren, synes jeg du alikevel skal gjøre dette. Det kan hjelpe mye å fortelle læreren om hvordan du har det under fremføringer. Jeg tror du blir overrasket over hvor positiv en sånn prat kan være. Ofte er det nemlig mulig å få holde noen presentasjoner foran bare læreren eller foran en liten grupe i en periode. Dette kan være fin øvelse noen ganger, før du prøver deg foran hele klassen. Et annet alternativ er å fremføre i gruppe med andre. Når dere er flere sammen, er det mulig å bytte på hvem som snakker. Dette gir deg små pauser innimellom. I tillegg kjennes det gjerne mindre skummelt når man er flere som står sammen enn når man står helt alene. Det å ha en venn eller læreren ved siden av seg når man står foran klassen, kan også føles godt. Spør lærerene om dere kan lage avtaler som du tror vil fungere. Spør også om tips til hva akkurat DU bør jobbe med, gode oppgaver du kan gjøre, hvordan du kan øve deg opp muntlig osv. Når læreren vet om at du vil stå på litt ekstra, er det kanskje lettere for dem å gi deg gode tilbakemeldinger og motivere underveis også.

Læreren er vant til at det kan være sånn, og kan gi deg litt ekstra støtte så du kommer deg videre. Vær derfor ikke flau over å spørre, for dette har læreren fått spørsmål om mange ganger før. Med litt jobbing og litt støtte på veien vil du gradvis bli tryggere, og problemet vil bli mindre og mindre.

Håper noe av dette kan hjelpe deg litt på vei. Riktig lykke til videre, vi heier på deg!

Med vennlig hilsen utdanningsrådgiveren, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Helse og sosial på skolen
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om helse og sosial på skolen