Hopp til hovedinnholdet

Sliter med å få sove

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei:) Jeg sliter utrolig mye med å få sove på kvelden. Jeg står opp klokka 7 hver dag, men sovner ikke før rundt 2 tiden.. Dette plager meg veldig fordi jeg trenger mer søvn for å fungere! Jeg trener hver dag og drikker ikke mye av koffein osv. Uansett om jeg legger meg 22.00 eller 17.00 så er jeg ikke trøtt før klokka 2.. jeg legger alltid fra meg mobilen når jeg har lagt meg også! Håper på svar da dette er noe som har plaget meg helt siden høstferien:)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så bra at du søker tips når du sliter med å få sove.

Fint at du legger bort mobilen når du skal sove, trener, drikker lite koffein, står opp til samme tidspunkt hver dag og trener.

Trener du sent på kvelden? Er du stressa eller har du noen bekymringer som plager deg? Kanskje du trenger å snakke med noen om noe som bekymrer deg? Jeg har noen tips i tillegg til det du har prøvd som kan hjelpe. Hvis ingenting av det du prøver hjelper, bør du snakke med legen din om dette. Kanskje du kan prøve å ta et søvnhormon (Melatonin) en periode.

  • Skru ned lyset. Gjerne også i stua litt før du skal legge deg. Mange sover best om natta i et mørkt og kjølig soverom.
  • Lag et rituale som er likt hver kveld. På den måten kan du lære hjernen at det nærmer seg tid for at du skal sove. For eksempel: stelle deg på badet, gå på toalettet, pusse tenner, lese litt bok på sengekanten.
  • Lær deg en avspenningsøvelse som du gjør på kvelden. Det kan være å fokusere på pusten og puste rolig inn og ut helt ned i magen. Kjenne etter i kroppen om du er anspent noe sted, og prøve å slippe opp.
  • Avbryt. Ikke ligg lengre enn 20 min i sengen uten å få sove. Stå opp og prøv å legg deg igjen når du blir trøtt. Mange opplever at de blir trøtte og så går det over igjen hvis de ikke legger seg når de kjenner at de er trøtte. Prøv å legg deg når det kommer en "søvnbølge". 
  • Pass på at du er mett og god når du legger deg. Det er vanskelig å sove hvis man får i seg forlite mat.

Se også vedlagte artikler. Håper det ordner seg.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skolehverdag
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skolehverdag