Hopp til hovedinnholdet

Bestevenninnen min har fått seg kjæreste. Hun har valgt kjæresten over meg og jeg er forlatt alene. I flere uker har jeg grått hver dag.

Jente 17 år
 

Spørsmål

Det starter for noen måneder siden, bestevenninna mi fikk kjæreste. Jeg var utrolig glad på hennes vegne, men hun så meg ikke lenger. Hun valgte kjæresten over meg, og jeg var forlatt alene. Det endte opp med at jeg spiste alene i midttimen, noen ganger hang jeg meg på folk jeg kjente på ungdomsskolen. Mitt oppe i dette hadde jeg en gutt som jeg texta, jeg hadde likt han i flere år og han var grunnen til at jeg fortsatt smilte. jeg fikk samtidig en guttevenn på siden som fikk meg til å le og glemte alt med min beste venninne, men det gikk ikke fort før alt det gikk i dass. Guttevennen min ble sur over noe jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor, og gutten jeg likte friendzonet meg. Like vel skylder jeg meg selv. Jeg skylder meg selv for at jeg har dyttet meg selv unna de jeg er glad i. Nå har jeg havnet i et mørkt sted. Det er ikke en dag som går hvor jeg ikke gråter. Trist konstant, ingen matlystdette har foregått i flere uker nå. Er dette depresjon? Har jeg en grunn til å være deprimert?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Jente 17 år. Takk for at du skriver til Ung.no

Du kjenner trolig på sorg og ensomhet. Det er helt tydelig at du har det vondt og dette påvirker hverdagen din sterkt.

Du gråter, har mistet matlysten og føler selv på skyld for situasjonen. En periode i starten holdt du humøret oppe pga forhold til et par gutter. Det som gav deg glede avtok etterhvert. Nå begynner du å lure på om du har utviklet en depresjon.

Mitt råd til deg er fem delt.

Råd 1 snakk med noen. Det er viktig å sette ord på følelser når du føler ensomhet og sorg. Snakk med helsesøster på skolen. Helsesøster kan gi deg feedback, trøst, omsorg og trolig noen gode råd. Skriv også dagbok. Få ned tanker og følelser. Det vil hjelpe.

Råd 2 er å ta i bruk verktøyet Psykologisk førstehjelp. Les artiklene jeg legger ved. Dette verktøyet har som mål å være et ryddesystem for tanker og følelser. Verktøyet gir også økt kunnskap om følelser og reaksjoner, noe som er nødvendig for å bli mer psykisk robust.

Råd 3 til deg er å sikre god kvalitet på søvnen din. Du trenger ca 8-9 timer søvn om natten. Du trenger å sove sammenhengende. Klarer du å få til dette vil humøret ditt være mer stabil på dagtid. Søvn gir overskudd. Klarer du ikke å få til god søvn så kan du oppsøke fastlegen som kan gi deg gode råd.

Råd 4 er trening. Trening hjelper mot depresjon. Forsøk å vær aktiv i løpet av dagen. Dette skal gi god helsemessing gevinst.

Råd 5 er kosthold. Du har mistet matlysten, men mat og drikke er viktig. Bestem deg for å spise 4 til 5 måltider hver dag. Mat og drikke gir energi. Du trenger energi for å tanke klart.

Sorgen vil etterhvert gi seg. Det er smertelig når det står på. Våg å ta kontakt med andre ungdommer. Nye vennskap kan bidra til et bedre liv.

Lykke til!

 

Vennlig hilsen Helsesøster

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan kombinere venner og kjæreste?

Venner er samla (colourbox.com)

Det er en deilig følelse, og det eneste du vil er antakelig å bruke all tid og energi på han eller henne. Men hva med vennene dine og deg selv? Glemmer du å ta vare på egne interesser og venners følelser midt oppi all forelskelsen?

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Ensom? Lav selvfølelse?

Ensom jente (colourbox.com)

Du føler deg ensom. Tanker om at du ikke kan bli likt av noen kommer snikende. Du begynner å tro at du heller ikke er ønsket av noen. Du kan bruke timer, dager og netter på å plage deg selv med at du ikke er noe verdt og bare til bry. Dette er den lave selvfølelsens vonde sirkel.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Har du problemer med søvn?

Vi har tipsene for å få de timene på øyet du trenger.

Gå til vote

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hva er sorg, og hvordan sørger man?

jente sorg (colourbox.com)

Sorg beskrives ofte som de reaksjoner vi får når vi mister noen eller noe vi er glad i. Mange tror at sorgen er verst med en gang etter tapet, men de fleste ungdommer forteller at det tar litt tid før de virkelig forstår hva som har skjedd og hvilke konsekvenser det vil få i livet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Sorg og krise
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om sorg og krise