Hopp til hovedinnholdet

Trener jeg for mye eller for lite?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, ung.no. Jeg er en jente på 13 år. På fritiden min spiller jeg håndball. Generelt er jeg ganske god, men har begynt bli dårlig, og det irriterer meg grenseløst. Vi hadde en springerest rett etter høstferien. Jeg er ikke utholden, så resultatet mitt ble det nesten det dårligste. Karakteren (jeg går 8.ende) ble 3+. Dette ble jeg svært skuffet over, i og med at den dårligste karakteren jeg har fått er 4+. Jeg "satt rompa mi i gir". Så siden etter høstferien har jeg: - tatt 2 minutter med planken - tatt 2 minutter med sånn du sitter i stolstillin uten stol - 20 armhevinger - 20 ryggløft - 20 situps - 20 benbøy - 20 markløft hver eneste kveld, i noen uker nå. Men over til selve spørsmålet; er dette for mye eller for tungdt, eller skal jeg ta hardere i å dobble det? Hvor lang tid tar det for jenter å få sicpak, eller starten av noe ?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Det er greit å utføre noen slike grunnleggende øvelser hver dag, men for å virkelig oppnå effekt på kondisjonen må øktene vare noe lengre, og du må kjenne at puls og pust virkelig øker i frekvens. Intervallrening, som dette, vil være effektivt, og hvis du f.eks. 2 dager i uka bytter ut styrkeøvelsene med intervalltrening, vil du trolig nå målene dine raskere. Hvis målet er å oppnå bedre kondisjon bør noen av intervalløktene ha lengre varighet enn 15-20 minutter, og lengre økter av lavere intensitet (f.eks. jogge, sykle, svømme, gå på ski 1 time eller mer i jevnt og relativt rolig tempo) f.eks. 1 gang i uka, er bra.

Slik du trener hver dag nå, vil du oppnå en viss styrkeeffekt, men det er viktig at du tar deg skikkelig ut noen ganger. Utfør gjerne 2-3 serier for hver øvelse, med korte pauser. Kjenn at du blir ordentlig sliten og må jobbe for å klare å fullføre økten. 

Hvor lang tid det tar før jenter oppnår markere magemuskler avhenger av genetisk potensiale, treningsvilje, treningsintensitet, treningsvarighet og kosthold, blant annet. Det er heller ikke anbefalt at jenter har så lite fett på kroppen at magemusklene blir helt markert. 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett