Hopp til hovedinnholdet

Sixpack på en måned?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg er en gutt på 15 år og ønsker meg sixpack. Hvordan får jeg til det på en måned? Ps: man kan nesten ikke se sixpacken jeg har og derfor vil jeg få strammet dem♥

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Du kan nok oppnå mer markerte magemuskler på en måned, men om du får helt markerte muskler på så kort tid på en sunn måte, er mer usikkert. Det du må jobbe med er å spise sunt og variert. 

Faste måltider er: 3-4 måltider per dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Det bør ikke gå mye mer enn 4 timer mellom hvert måltid. For eksempel kan en dag se slik ut: 

Frokost kl 7:30
Lunsj kl 11:30
Mellommåltid kl 14:30
Middag kl 16-17:00
Kvelds: 19-20:00

Velg mest av disse matvarene:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten sukker, havregryn, byggryn)
  • Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
  • Kjøtt- og kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • Egg
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
  • Erter, bønner og linser.

Komponer måltidene dine med matvarer fra listen ovenfor, og prøv å ha grønnsaker/frukt til alle måltider. 

Samtidig blir det viktig å legge inn en god del trening, spesielt flere økter med høy intensitet. Intervalltrening, som dette, gir god effekt. Legg gjerne inn 3 slike økter i uka. I tillegg vil 1-2 styrkeøkter, hvor du trener hele kroppen per økt (se eksempler på programmer her og her) være bra. Hvis du også sørger for å være generelt jevnlig fysisk aktiv i løpet av hverdagen, ved å gå eller sykle når du skal steder, for eksempel jogge rolige økter med lang varighet, gå på rulleski, spille volleyball på stranda, fotball på løkka osv... vil du kunne oppnå relativt rask god effekt.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett