Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg gjøre med slattersknærne mine?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Jeg har hatt slatters i begge knærne i 6 måneder nå(lege og fysioterapeut har konstatert det). Har tidligere hatt det i 2 vintre før, men denne gangen har det ikke gått over. De 4 første månedene prøvde jeg å spille fotball, men klarte nesten ikke å spille fotball 2 dager etter hverandre. De to neste månedene har jeg ikke spit fotball og prøvd å unngått aktivitet belastende for knærene. Dette anbefalte legen om at det kunne være vært å prøve. Men etter 6-7 uker kjenner jeg det fortsattt. Vil derfor prøve det dere har skrevet i en tidligere artikkel. Der skrev dere noen øvelser for å hjelpe/forebygge slatters. Det jeg altså lurer på: 1: Skal jeg gjøre de øvelsene (knebøyene 12x3) 2 ganger til dagen, hvis jeg kjenner før eller under øvelsene? Skal jeg da stoppe? Det same hvis jeg kjenner fra dagen i forveien eller 2/3 dager i forveien? 2: Anbefaler dere andre øvelser for meg som har slatters? Har blant annet sett øvelser der en gjør forskjellige inn- og uthopp på en liten, firkantet blå matte(søk på "blå balansematte" på Google i bilder). Kunne også hoppe fra litt ovenifra den matten eller under ifra den matten. Hva tenker dere om det? 3: Broren min hadde Jumpers Knee da han var på min alder. Hva er forskjellen på det og slatters? Han gikk masse ned trapper, rolig for å styrke opp musklene i knærene - imens han hadde Jumpers Knee. Han synes jeg skal prøve det samme. Hva tenker dere om det? Beklager for litt stort spørsmål, har mye å hjertet, er nemlig litt uvant å gå fra av og til 3 treninger til dagen til 0. PS1 har hatt "vann i knærne" og strukket et leddbånd i venstre kne før. Begge er helt vekke nå da!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

De øvelsene er først og fremst ment som forebyggende, men de kan også virke behandlende. Dersom du får vondt av å gjøre øvelsene bør du riktignok være forsiktig, og ikke presse deg for mye. Det er stor forskjell i hvor kraftig slatters man har, og noen vil ha nytte av å gjennomføre øvelsene, mens andre kan få vondere. Ikke press deg hvis du kjenner at det begynner å gjøre vondt. Vanligvis går slatters over av seg selv, uansett om du trener eller tar det med ro. Nå har du jo prøvd å være i ro en stund, uten at smertene er blitt borte, og da tenker jeg du kan prøve med noen øvelser ja, men som sagt bør du ikke press for hardt. Følg gjerne tipsene i artikkelen. Hoppeøvelser bør du trolig vente med, siden det oftest er hopp og støt som fører til forverring av slatters. Øvelser som knebøy, hvor du unngår støt og hopp er å foretrekke fremfor hopp. 

 

Jumpers knee er faktisk betennelse i den samme senen, men noe lengre opp. Det er snakk om muskelsenen fra den store lårmuskelen du har på fremsiden av låret. Senen går fra muskelen til kneskjellet/kneskålen, og fortsetter på nedsiden av kneskålen og festes på den skinnebenet (det største benet i leggen) like under kneet. Slatters er en tilstand hvor betennelsen oppstår i festet på skinnebenet, mens jumpers knee er en tilstand hvor betennelsen oppstår i senen rundt kneskålen (enten like under eller like over kneskålen). Begge skader oppstår oftest ved hopp og støt (løp). Hvis broren din har funnet en god behandlingsform for jumpers knee kan du også prøve det for slatters, men jeg anbefaler altså ikke for mye hopp og støt i starten. Snakk med fysioterapeuten om dette.

 

Lykke til videre og god bedring!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tilbake til spørsmål og svar om Skader
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skader