Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye bør man trene og spise hver dag for å få et sunt hjerte og kropp?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hvor mye burde man trene og spise hverdag for å få et sunt hjerte og kropp? For jeg er litt kraftig og liker ikke å gå i bar over kropp :( Håper dere kan hjelpe meg :))

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

De norske anbefalingene for fysisk aktivitet for å forebygge hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer, sier at voksne må være fysisk aktive minimum 30 minutter hver dag, av moderat-høy intensitet (gå fort, jogge, sykle osv.), og at barn og unge må være fysisk aktive minimum 1 time hver dag, av moderat-høy intensitet. Barn og unge bør være mest mulig fysisk aktive hver dag, og altså minimum en time av moderat-høy intensitet. 

 

De samme anbefalingene sier at kostholdet bør være variert, og inneholde mye av blant annet disse matvarene: Grønnsaker, frukt, fisk og annen sjømat, magert kjøtt (kylling, kalkun, svin), egg, mager melk og melkeprodukter, grove kornprodukter, fullkornsprodukter og belgfrukter (bønner, linser osv.) Også nøtter og mandler, diverse frø (linfrø, solsikkekjerner, gresskarkjerner) er gode matvarer. Man bør unngå for mye sukker (brus, godteri), samt mettet fett (chips osv.). Spis variert og regelmessig (et hovedmåltid hver 3-4. time), gjerne med 1-2 mellommåltider i løpet av dagen. Et mellommåltid er mindre enn et hovedmåltid, og kan f.eks. bestå av en frukt, grønnsak (gulrot eller lignende) eller en yoghurt.

 

Dette kostholdet anbefales uansett om man ønsker å gå ned i vekt eller opprettholde vekt, men for å gå ned i vekt er det viktig å være mer fysisk aktiv og samtidig spise sunt. Minimum 90 minutter fysisk aktivitet anbefales dersom målet er vektreduksjon (reduksjon av fett). Hold på med aktiviteter du liker bedre enn andre, og ha det morsomt med å være i bevegelse. Du kan f.eks. løpe, sykle, gå fort, danse, svømme, hoppe på trampoline, trene styrke, spille ulike ballspill (fotball, håndball, innebandy, basket osv.), gå på ski eller skøyter (rulleski/rulleskøyter), yoga eller pilates. Kampsport, turn, friidrett er andre gode helhetlige treningsaktiviteter som kan være morsomt. Prøv deg fram og finn ut hva du liker best, og husk at variasjon er bra også her. Hold gjerne på med ulike aktiviteter fra dag til dag. Så lenge du er i bevegelse og kjenner at pulsen øker og du blir varm/svett av det, gir aktiviteten god effekt:)

 

Lykke til videre!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett