Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor kan man få spørsmål fra hele pensum på muntlig eksamen?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, beklager hvis dette har allerede blitt svart på. Jeg går i siste år på ungdomsskolen, og læreren min sa at på muntlig eksamen kan man få spørsmål fra hele boka. Dessuten får man 2 dager til å jobbe med emnet man har fått og lage en presentasjon? Selvfølgelig har tusenvis av folk tatt muntlig eksamen og ikke feilet, så det er ikke umulig, men hvorfor blir det forventet at elever skal huske alt man har lært gjennom et semester, når hjernen er laget til å glemme informasjon den mener ikke er nødvendig? Hvordan skal vi huske all informasjon fra bøker med over 200 sider? Kan jeg få tips om hvordan man skal lese til muntlig eksamen?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Fint at du tar kontakt. Det stemmer at man kan få spørsmål fra hele pensum på muntlig eksamen. Men det blir feil å si at det er "hele boka", da lærebøkene bare er et verktøy skolen bruker i undervisninga. Det er kompetansemålene fra Utdanningsdirektoratet (du finner disse kompetansemålene på nettsidene deres) som forteller hva du skal kunne etter 10. klasse. Likevel sender faglærerne inn pensumlister som forteller hva elevene har jobbet med på ungdomsskolen, og dermed hva det kan være relevant å spørre om. På muntlig eksamen i 10. klasse forventes det med andre ord at elevene skal ha kontroll på stoff gjennomgått både i 8., 9., og 10. klasse. 

De fleste skoler legger opp til en todelt eksamen, hvor eleven får et bestemt antall minutter til å presentere et forhåndsbestemt tema, og hvor resten av tida går med til utspørring. Det er under denne utspørringa at hele resten av pensum kan trekkes inn. Men her går det an å være taktisk som elev også; jo mer du snakker om de tingene du kan, jo mindre tid får sensor og eksaminator til å spørre deg om ting du kanskje ikke kan. Så dersom du bare "babler i vei" om ting du har kontroll på, vil tida omsider renne ut, og du har unngått de feltene du ikke har kontroll på. Dersom du svarer kort eller lite utfyllende, vil dette føre til at du får svært mange, og gjerne konkrete, spørsmål som du kanskje ikke er helt i stand til å svare på. 

Du sier at hjernen e designet til å glemme irrelevant informasjon, men den informasjonen man får på skolen er i aller høyeste grad relevant for eksamen, og skal derfor ikke "glemmes" sånn uten videre. Det forventes ikke at elevene skal sitte med detaljkunnskap på eksamen, da de fleste lærere vil etterspørre "de store linjene". 

Lykke til på eksamen til våren! 

ungdomsskolelæreren, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Studieteknikk - hvordan jobbe med leksene?

Pappa og datter gjør lekser sammen (colourbox.com)

Dårlig med motivasjon for leksene? Tentamen rett rundt hjørnet? Hvordan skal du egentlig få all informasjon og pensum inn i hodet?

Les mer

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Muntlig eksamen - Hvordan fungerer det?

Gutt presenterer eksamensoppgave til lærer (www.colourbox.com)

Hvor lenge varer muntlig eksamen? Når får jeg vite oppgaven? Hvem bestemmer hvilken karakter jeg får? Det er mange som har spørsmål om muntlig eksamen - Vi har laget en oversikt over hva du kan forvente deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Utdanning
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om utdanning