Spørsmål og svar

Rutiner for melding om sykdom?

Jente, 17

Hei! Jeg har fast stilling i matbutikk og har ett spørsmål angående sykefravær. I arbeidskontrakten min står det jeg skal ringe sjefen når jeg er syk og ikke kan komme på jobb, dette har jeg gjort når det har skjedd. Problemet er at sjefen min fører opp fraværet mitt som "avtalt fri uten lønn" når jeg er syk, og gjør at jeg ikke får lønn. Er dette lov?

Svar

Hei!

Nei, det er ikke riktig praksis å føre sykdom som "avtalt fri uten lønn". Som arbeidstaker har du rett til å bruke egenmelding hvis du har vært ansatt i minst åtte uker etter Folketrygdloven. Hvis du har vært ansatt kortere, må du eventuelt være sykemeldt av lege.

I begge disse tilfeller skal du få dekt tapt lønn med sykepenger av arbeidsgiver.

Hvis din arbeidsgiver ikke betaler sykepenger til deg i arbeidsgiverperioden, kan du kontakte NAV. Etter Folketrygdloven § 8-22 kan NAV eventuelt forskuddsbetale dine sykepenger direkte til deg og kreve regress av din arbeidsgiver i ettertid.

NAV Servicetelefon 55 55 33 33.

Med hilsen

Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende kortinformasjon.

Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00.

Besvart: 1.6.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål