Spørsmål og svar

Jeg har det ikke bra på jobb og ble syk en dag. Hva er mine rettigheter?

Jente, 18

Hei. Jeg har problemer angående jobb, jeg jobber nå i en matbutikk der sjefen flere ganger valgt å overse meldingene mine når jeg lurer på ting. Han svarer frekt og setter meg opp på vakter uten å spørre om jeg kan. Jeg er kun er tilkalling/ekstrahjelp og derfor er det litt merkelig at jeg ikke blir spurt før han setter meg opp. Han får meg til å føle meg dum og gir meg dårlig samvittighet når jeg er syk eller ikke kan jobbe. Idag har jeg hatt ekstreme smerter i hodet og brått rett før jeg skulle dra på jobben ble jeg svimmel og kvalm, og av den grunn klarte jeg ikke komme meg på jobb. Jeg skrev dette til han og beklaga for at det ble såpass kort varsel. Etter dette svarer han kun «det var jævla kort varsel😡» noe som får meg til å bli lei meg å få dårlig samvittighet. Jeg gruer meg til å jobbe pga han. Jeg lurte derfor på om jeg som ekstrahjelp kan bli sykemeldt og fortsatt få lønn for de dagene jeg har blitt satt opp til å jobbe? Hva bør gjøres når jeg er i denne situasjonen?

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt.

Det høres ut som du opplever en utfordrende arbeidssituasjon med din leder. Det er viktig å huske at du har rettigheter som ansatt, og det er måter å håndtere slike problemer på.

Arbeidsmiljøloven stiller krav om at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig, både fysisk og psykisk, og integritet og verdighet skal ivaretas.

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å sikre et godt arbeidsmiljø, men arbeidstaker plikter å medvirke. Du kan lese mer om dette her på vår temaside om psykososialt arbeidsmiljø. Se spesielt det som står integritet og verdighet, samt kontakt og kommunikasjon. Legger også ved lenke til vår temaside om trakassering hvor det står nærmere om det temaet og så må du selv vurdere om det du opplever er trakassering.

Du kan, om du syntes det er greit å snakke med lederen, ta dette direkte opp med din leder. Forklar på en saklig og konstruktiv måte hvordan du opplever situasjonen, og hvordan det påvirker arbeidsmiljøet ditt på jobb. Det kan jo være at lederen ikke er klar over selv hvordan du faktisk oppfatter lederens oppførsel på jobb.

Du kan også ta dette opp med verneombudet. Verneombudet skal ivareta alle arbeidstakere i saker som angår arbeidsmiljøet.

Som regel er det beste å ta disse tingene opp med en gang slik at ikke ting får utviklet seg.

Om du ønsker å snakke med noen andre om disse tingene, kan du også ta kontakt med oss i Svartjenesten. Du finner kontaktinformasjon nedenfor.

Svar fra NAV - gjelder bruk av egenmelding når en blir syk.

For å kunne bruke egenmelding gjelder dette:

  • Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding.
  • Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet.
  • Hvis du er borte mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykmelding. Sykmelding får du hos en lege, tannlege, kiropraktor og manuellterapeut.
  • Hvis du har brukt egenmelding før sykmelding, telles det som brukte egenmeldingsdager.
  • Du kan ikke kombinere egenmelding med gradert sykmelding.

Når du jobber som tilkallingsvikar vil retten til sykepenger i arbeidsgiverperioden foreligger dersom du som tilkallingsvikar har til sammen 28 dager med opptjening uten avbrudd i arbeidsforholdet (opphold på mer enn 14 dager mellom to arbeidsdager) før sykmeldingstidspunktet - og i tillegg anses som arbeidstaker på sykmeldingstidspunktet.

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende.

Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Besvart: 3.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål