Spørsmål og svar

Kan arbeidsgiver bestride sykemelding hvis jeg meldte på SMS?

Annet, 20

Hei. Første gang sykemeldt etter jobb i tre år. Jeg vet at man skal ringe inn syk, men tenkte ikke over det da jeg sendte sms at jeg blir sykemeldt ut uka til sjefen. Er det en grunn til å bli sur / bestride for å sende feil? Ringte tilbake til assisterende etterpå da. Sjefen virker sur, har ikke snakket med vedkommende, men fikk ikke noe respons eller god bedring, ikke at jeg bryr meg, men tenker det er vanlig og høflig? Og jeg sykemeldes pga arbeidsmiljø blant annet. Og andre kollegaer som sykemeldte seg av samme årsak, og sa opp etterhvert, ble baksnakka stygt om og sjefen snakka høyt om at vedkommende skulle bestride sykemelding og få hjelp av HR, noe vedkommende ikke klarte. Så overrasker meg ikke om de prøver seg på meg. Assisterende, ja men du er jo ikke syk? man kan være syk uten at man ser det, og jeg har lang historikk fra jeg var 12 , med mental helse, som tar enda større belastning.

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt!

Det er viktig at du informerer arbeidsgiveren din om sykemeldingen så snart som mulig, og at informasjonen gis til riktig person. Loven sier ikke hvordan dette skal skje, men hvis arbeidsgiver ber om at du ringer, må du ta kontakt på telefon.

Du og dine kolleger skal ha et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Det betyr at dere ikke skal oppleve trakassering eller annen upassende oppførsel, og at både integriteten og verdigheten deres skal respekteres.

Noen ganger kan arbeidsgiveren ha en saklig grunn til å gi en irettesettelse, men selv da har du rett til å bli behandlet med respekt og verdighet. Arbeidsgiveren har plikt til å følge opp sykemeldte og legge til rette for at de kan komme tilbake i jobb så raskt som mulig. På sin side må arbeidstakere samarbeide med arbeidsgiver, ha en god dialog om hva slags arbeid de kan utføre til tross for helseplagene, og si fra om hvilken støtte de trenger for å komme tilbake i jobb.

Hvis du opplever at du blir ikke ivaretatt av arbeidsgiveren din på en god måte, og at dere ikke har et godt psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen, kan du ta det opp med verneombudet eller direkte med arbeidsgiveren - det skal finnes skriftlige rutiner for varsling om kritikkverdige forhold i alle bedrifter med mer enn fem ansatte. Hjelper det ikke å varsle internt, kan du vurdere å tipse oss i Arbeidstilsynet. Vår inspektører vil da vurdere om og hvordan saken kan følges videre.

Velger du å sende et tips til oss, kan du velge om du vil være anonym. Her menes det anonym overfor Arbeidstilsynet, da alle tips er anonym overfor arbeidsgivere og alle andre uansett. Uansett om du vil være anonym eller ikke, kan du opprette tilgang til dialogløsningen vår når du sender tipset. Da kan du ha anonym dialog med oss etter at tipset er sendt.

Fra Nav:

Sykepenger i arbeidsgiverperioden er i utgangspunktet en sak mellom deg og arbeidsgiveren din.
NAV er ikke part i saken om sykepenger i arbeidsgiverperioden før du har sendt inn søknad at NAV skal betale sykepenger for perioden.

Noen ganger kan en arbeidsgiver nekte å betale sykepenger de første 16 dagene av sykefraværet, altså den perioden som arbeidsgiveren vanligvis skal dekke.
Det kan for eksempel være tilfelle dersom arbeidsgiver ikke godkjenner selve sykmeldingen. 

Arbeidsgiveren din har ikke rett til å få vite sykdomshistorien eller diagnosen din.
Det hender likevel at arbeidsgiveren kan stille spørsmål ved om du har rett til sykepenger.

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende informasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.

Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no

Besvart: 16.1.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål