Spørsmål og svar

Blir redd og lei meg for all kjeften jeg får av sjefen. Hva kan jeg gjøre?

Jente, 17

Hei, jeg jobber på X og der trives jeg ikke🤧 sjefen jeg har kjefter på meg foran andre og snakker på en veldig uhøflig måte, jeg gruer meg hver gang til jeg skal på jobb siden jeg synest det er utrolig skummelt! Jeg gråt idag på jobb fordi hun kjefter på meg veldig mye, jeg blir veldig stresset og redd, jeg er redd for hun, jeg prøver og være snill men ser ikke ut som om hun bryr seg, det handler ikke bare om meg, mange andre fra der jeg jobber føler det samme! Jeg synest det er greit at de skjefter! Men hun kjefter veldig veldig mye på en uhøflig måte foran andre! Jeg blir flau og vet ikke hva jeg skal gjøre, og jeg tør ikke å kontakte henne, det er skummelt, hun kommer ikke til å bry seg, jeg synest ikke at det er greit, hva bør jeg gjøre! Jeg blir lei meg etter jobb hver gang. Jeg gråt og hun brydde seg ikke, jeg hadde det veldig vont, hun sier at jeg ikke er flink men gjør min beste, har sakt det til hu også! Hun sa « du sliter på alle av de og at jeg ikke er flink nok😢

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt!

Det er ikke greit å ha det slik på jobb.

Godt psykososialt arbeidsmiljø
Du har krav på et godt og trygt psykososialt arbeidsmiljø. Det betyr blant annet at du ikke skal bli trakassert, men blir behandlet med respekt og verdighet.

Å bli irettesatt i påhør av andre, bli fordømt uansett hva du gjør, bli påført skyld og skam, latterliggjort eller uriktig og overdrevent beskyldt for dårlig arbeid, er eksempler på trakassering.

Her kan du lese mer om trakassering.

Du kan i første omgang varsle om dårlig psykososialt arbeidsmiljø internt i bedriften. Her kan du lese hvordan du gjør det. Du kan alltid varsle verneombudet.

Hjelper det ikke å si ifra internt? Da kan du tipse Arbeidstilsynet om dette.

Konstruktiv kritikk, ikke kjefting og smelling
Dersom en leder er misfornøyd med noe, er det viktig at hen gir konstruktive tilbakemeldinger. Trenger arbeidsgiver å irettesette en ansatt, må hen alltid prøve å gjøre det på en slik måte at det ikke blir en påkjenning for den ansatte. Skal en leder irettesette en ansatt, er det viktig at leder tar dette opp på et rolig tidspunkt og ikke i påhør av kolleger eller andre. Saken bør tas opp på en saklig og rolig måte, ikke i form av kjefting, trusler eller ved å påføre den ansatte en skamfølelse.

Den ansatte bør også få mulighet til å gi sin versjon av saken. På denne måten kan man avdekke om feilen kanskje skyldes andre ting som for eksempel mangelfull opplæring, uklare/motstridende beskjeder eller en misforståelse.

En arbeidstaker skal altså behandles med respekt og verdighet, selv om arbeidsgiver er misfornøyd med noe. Her kan du lese mer om hvordan arbeidsgiver bør gå frem dersom hen vil ta opp noe med en arbeidstaker.

Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende. 

Besvart: 6.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål