Spørsmål og svar

Hvorfor kom jeg ikke til tannklinikken før jeg ble18 år, da det var gratis?

Gutt, 19

En får gratis tannlege frem til en er 18 år. Men hvorfor sa ingen det til meg da jeg var 18? Jeg kunne ha gått til tannlege for forebygging etc til da, men må nå betale for tannlegen og tannlegen sier at jeg burde kommet før. Det kunne jeg gjort, hadde jeg visst at det var gratis. Da kunne jeg kommet hver dag! Men nå kan jeg ikke komme ofte pga økonomi! Ja, jwg kunne ha lest meg opp, men hvem tenker på det da man har folk rundt deg som sier at du må betale rett etter endt ungdomsskole. Dette burde det informeres bedre om.

Svar

Hei!

De offentlige tannklinikkene har et oppsøkende tilbud til alle barn mellom 3 og 18 år. Det vil si at de kaller deg inn, og tilpasser innkallingsrutinene etter hva du behøver av oppfølging. Innkalling til tannklinikken kan være ofte, eller det kan være annet hvert år. Som regel etterstreber vi å kalle inn alle 18 åringer slik at de blir undersøkt og behandlet før de passerer «aldersgrensen.» Det kan være ulike årsaker til at dette ikke har skjedd hos deg. Det kan ha oppstått en feil, det kan ha vært planlagt ut ifra god tannhelse, det kan være forsinkelse av pandemien eller bemanning på klinikken. Årsakene kan være flere, men man forventer ikke at 18 åringer skal kunne dette selv.

Jeg tenker at det er lurt om du snakker med tannklinikken om dette. Spør om hvorfor du ikke ble innkalt før 18 års tiden, og hva som kan gjøres. Jeg forstår at det er kjipt at du nå må betale. Selv om du får 75% rabatt på tannbehandlingen som 19- og 20 åring, ville det ha vært gratis i fjor.

Her skriver jeg litt om klagemuligheter, om dere ikke blir enige:

Fremgangsmåte for klage:

Ta kontakt direkte med den som har behandlet deg. Hvis dere sammen finner en løsning du er tilfreds med, avsluttes saken

Om dialog med behandler ikke er tilfredsstillende kan du ta kontakt med klinikkleder.

Hvis du ikke er fornøyd med klinikklederens behandling av saken, eller klagen gjelder klinikkledere, kan du klage videre til fylkesfagsjefen.

Klage til fylkesfagsjefen bør fortrinnsvis være skriftlig. Henvendelsen vil bli arkivert i fylkeskommunens elektroniske saksbehandlingssystem. Dersom du heller ikke er tilfreds med behandling av klagen hos fylkestannhelsesjefen, kan du klage videre til fylkeslegen/Statsforvalteren.

Klage til Statsforvalteren skal være skriftlig. Klagen skal være undertegnet av deg eller en som representerer deg. Klagen skal inneholde det forhold du klager på, og opplysninger du mener har betydning for behandling av klagen.

Lykke til!

Vennlig hilsen tannlegen i samarbeid med ung.no

Besvart: 11.9.2022

Oppdatert: 11.9.2022

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål