Promping, rumling og luft i magen

De fleste opplever ulike former for plager i magen og fordøyelsen i blant. Men hva skyldes det egentlig, hva er normalt og hva kan du gjøre med det?

VANLIG: Rumling og luft i magen er vanlig, og som regel helt ufarlig. Men pinlig kan det kanskje være. Illustrasjon: ung.no

Ubehag fra fordøyelsessystemet kan komme i perioder og så forsvinne igjen. Noen ganger skyldes det noe vi har spist, andre ganger en sykdom i tarmen.

Fordøyelsesplager kan komme i form av:

  • oppblåsthet
  • promping
  • treg mage
  • hard mage
  • løs mage
  • mageknip

Det er helt normalt å oppleve slike plager i blant, men det er imidlertid ikke vanlig å ha det sånn hver dag over en lengre periode.

Har du daglige plager med fordøyelsen som ikke forsvinner, må du ta kontakt med fastlegen din.

Det er normalt å prompe!

Alle promper, hver dag. Det er helt normalt å kjenne på litt luft i magen innimellom. Det kan også være normalt å i enkelte perioder ha avføring flere ganger om dagen, mens man i andre perioder går flere dager uten.

De fleste har et kosthold som varierer litt fra dag til dag, og uke til uke. Du spiser kanskje litt annerledes på sommeren enn i jula? Det du spiser påvirker i stor grad mengden luft som produseres i tarmen, hvor ofte du har avføring og konsistensen på denne.

Det er også normalt at magen rumler:

Etter et måltid vil magen bli litt større enn den var før du spiste, det er fordi magesekken fylles med innhold. Da kan magen begynne å rumle litt, kanskje til og med bråke. Det er som regel bare du selv som merker dette, og du må ikke bekymre deg for at det forstyrrer de rundt deg.

Alle kjenner på at magen rumler og buldrer av og til. Opplever du i tillegg til rumling ubehag i form av mageknip, hyppig promping, diaré eller hard mage, så må du snakke med legen din om dette.

Hva kan være årsaken til fordøyelsesplager?

Det kan være mange ulike årsaker til at man opplever ubehag i magen og tarmene. Her kan du lese om noen av de vanligste:

Irritabel tarmsyndrom

Irritabel tarmsyndrom (IBS) er en tilstand som rammer nesten en fjerdedel av befolkningen på et eller annet tidspunkt i livet. Mange får denne tilstanden i ungdomsårene eller tidlig voksen alder, og det er litt vanligere blant jenter enn gutter.

For noen varer det kun en periode, andre har plagene resten av livet. Vi vet ikke hva irritabel tarm skyldes, og selv om det trolig er en ufarlig tilstand, er det veldig plagsomt og kan hos noen påvirke livskvaliteten i stor grad.

Vanlige symptomer ved irritabel tarm er: oppblåsthet, luft i magen, diaré, forstoppelse, treg mage, hard mage, magesmerter og ufullstendige tømninger.

Kjenner du deg igjen i disse symptomene? Har de vedvart over lengre tid? Da må du ta kontakt med fastlegen din. Legen kan stille deg spørsmål og gjøre undersøkelser som bekrefter om plagene skyldes irritabel tarm, eller andre tilstander i fordøyelsessystemet.

På helsenorge.no kan du lese mer om irritabel tarmsyndrom.

Kostholdsråd for å unngå plager

Enkelte matvarer ser ut til å gi mer plager med fordøyelsen enn andre. De fleste vil reagere med luft i magen om man blant annet spiser mye:

  • kål, bønner, erter, løk, hvitløk, sopp, sukkerfrie pastiller og tyggis.

De som har irritabel tarm, reagerer gjerne på enda flere matvarer. Og de matvarene som da gir mest plager inneholder ufordøyde karbohydrater, kalt FODMAP.

For å redusere plagene ved irritabel tarm må man derfor redusere inntaket av matvarer som inneholder mye FODMAP. Her er noen eksempler på slike matvarer:

  • Hvetemel, rugmel, bygg og havre
  • Løk, hvitløk, blomkål, rosenkål, sopp og avokado
  • Eple, pære, mango, vannmelon, nektarin, plomme, aprikos, tørket frukt, juice og honning
  • Sukkerfrie pastiller og tyggis
  • Melkeprodukter som melk, yoghurt, brunost og melkesjokolade

Det er viktig å være klar over at man ikke skal kutte ut alle disse matvarene, men gjennom systematisk utprøving finne ut hva man faktisk tåler og ikke, og finne erstatninger for det man reagerer på. Ofte er det nødvendig med veiledning av helsepersonell for å klare dette.

For mer informasjon om FODMAP og hvilke matvarer som inneholder mye og lite, se denne nettsiden.

Fakta

Viktig!

  • Før du gjør store endringer i kostholdet må du finne ut årsaken til problemene.
  • Du må ikke kutte ut matvarer i kostholdet uten å ha rådført deg med helsepersonell.

Dette kan du også gjøre

I tillegg til å finne årsaken til plagene dine og behandle disse, er det enkelte andre små grep du også kan gjøre. Dette er råd som alle kan følge for å forebygge plager fra fordøyelsessystemet.

  1. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å sette tarmene i bevegelse, og kan på den måten lette eller forebygge plager med luft og treg mage
  2. Et fiberrikt kosthold er viktig for god tarmfunksjon. Som hovedregel skal man derfor alltid velge grove kornprodukter, og spise mye frukt og grønnsaker. Har du fått diagnosen irritabel tarm må du imidlertid sette deg nærmere inn i hvilke fiberprodukter som har mye FODMAP
  3. Ta deg god tid til å spise, ikke stress rundt måltidene
  4. Sett av god tid til å gå på toalettet. For noen vil stress og tidspress gjøre det vanskelig å få gjort det man skal på do. Har du treg mage kan det hjelpe å plassere beina på en krakk/søppelbøtte når du sitter på do. Dette retter ut en sving i nedre del av endetarmen, slik at avføringen lettere kommer ut
  5. Har du fordøyelsesplager så fortell det til dine nærmeste. Det er ingenting å være flau over, alle promper og går på do! Det er fint om de rundt deg er kjent med eventuelle tilpasninger du må gjøre i kostholdet, og at du kanskje trenger litt ekstra tid på toalettet

Skrevet av Ernæringsfysiologen, ung.no

Sist oppdatert: 13.01.2022

Offentleg og kvalitetssikra
VANLIG: Rumling og luft i magen er vanlig, og som regel helt ufarlig. Men pinlig kan det kanskje være. Illustrasjon: ung.no

Fakta

Viktig!

  • Før du gjør store endringer i kostholdet må du finne ut årsaken til problemene.
  • Du må ikke kutte ut matvarer i kostholdet uten å ha rådført deg med helsepersonell.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Sånn kan fastlegen hjelpe deg

Alle som bor i Norge har rett på fastlege. Fram til du er 16 år er besøk hos fastlegen gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Tegning av en gutt som er hos fastlegen sin (illustrasjon: ung.no)

Nyttig å vite om avføring, fordøyelse og dovaner

Avføring er en naturlig del av hverdagen, men det kan være svært plagsomt når avføringen ikke fungerer som den skal. Hva er normalt og når burde du kontakte lege?

VANER: Sørg for å ha gode vaner, så tar du godt vare på tarmen din. Ikke hold igjen, men gå på do når kroppen sier ifra.

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox
Aktuelt

Å nei, ikke mensen nå!

Skal du ha mensen akkurat den uka du skal på badeferie? Her er noen tips hvis det passer dårlig med mensen akkurat nå.

Skal sette inn tampong på badet (ung.no)

Hva skjer hvis du ikke består alle fag?

Har du strøket på eksamen eller ikke fått godkjent et fag på VGS? Her kan du lese om konsekvensene av det – og hvordan du kan komme deg videre.

Norges grunnlovsdag - 17. mai

17. mai feirer vi Grunnloven og at Norge er et demokrati hvor alle borgerne har de samme rettighetene.

17. mai-tog (foto: colourbox.com)