Hvordan takle selvmordstanker

Har du selvmordstanker, er det viktig at du snakker med noen om det. Selv om alt føles håpløst, finnes det løsninger.

Gutt i slutten av tenårene ser betenkt ut mens han hviler skateboardet sitt på en skulder.
BE OM HJELP: Få de mørke tankene ut i lyset. Noen ganger trenger vi andres hjelp for å komme ut av en vond situasjon. (Foto: Artem Podrez/Pexels)

Når hverdagen blir så tung at alt virker meningsløst, kan noen få tanker om at livet ikke er verdt å leve. Gjelder dette deg, er det viktig å huske på én ting:

Selvmordstanker betyr ikke nødvendigvis at du ønsker å dø.

Mest sannsynlig vil du bare vekk fra en vond situasjon, men klarer ikke se hvordan du skal komme deg ut av den.

Er selvmordstanker normalt?

Det er ikke uvanlig å få selvmordstanker når livet er ekstra utfordrende. Å få tanker om døden, eller å ikke ville leve, kan være skremmende - men tanker er aldri farlige i seg selv.

Likevel er selvmordstanker et tydelig signal på at du ikke har det godt, og at du kanskje trenger hjelp til å få det bedre.

Når vår egen hjerne lyver

Den beste måten å takle selvmordstanker på er å dele dem med andre. Tanker og følelser kan nemlig lure oss når vi holder dem for oss selv.

Noen kan for eksempel tenke at de er til bry om de prøver å snakke med andre om selvmordstanker. Noen kan til og med tenke at andre ville hatt det bedre uten dem. Dette er helt feil!

Ta én dag av gangen og ikke ta permanente valg når de vondeste følelsene koker. Livet kan alltid endre seg til det bedre.

Derfor er det viktig å huske på at de tunge stundene ikke varer evig, selv om det kan virke sånn når du har det ekstra vanskelig.

Snakk med noen du stoler på

Det er ikke alltid lett for andre å se at du har det vondt, men det betyr ikke at de ikke bryr seg. De fleste vil stille opp om de vet hva du går og bærer på.

Velg deg ut en person du er trygg på, og fortell hvordan du har det. Det kan være en forelder, fastlegen eller helsesykepleieren på skolen eller på helsestasjon for ungdom.

Du kan også fortelle til en venn, slik Marius i filmen nedenfor gjorde. Da kan det også være lurt at dere tar kontakt med en voksen som kan gi råd videre.

Rydd i tankene - skriv dem ned

Å sette ord på følelser er ikke alltid så lett. Om ordene sitter fast i munnen, kan du skrive dem ned i stedet. Det viktigste er å gi andre en mulighet til å hjelpe deg.

Selv en kort tekst kan gjøre det enklere å starte en samtale, og lettere for andre å finne ut hva du trenger.

Hva gjør mest vondt for deg nå? Forsøk å få tak i hvilke følelser du kjenner på, og forsøk å beskrive hva som gjør at du får akkurat de følelsene.

Fra tanker til planlegging - søk hjelp nå

Har tankene gått over til planlegging, må du søke hjelp med én gang.

Planlegging vil si at du har begynt å tenke på når og hvordan du skal forlate livet. Dette er veldig alvorlig.

Ingen skal gå med selvmordstanker alene. Har du - eller noen du kjenner - akutt behov for å snakke med noen? Ta kontakt med en av hjelpetjenestene nedenfor:

Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.

Ønsker du å lufte vanskelige tanker og få råd, kan du ringe:

  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Disse telefonene er døgnåpne og du kan være helt anonym. Du kan også chatte med Mental Helse på Sidetmedord.no, om du heller ønsker det.

Fakta

Du kan få hjelp med alvorlige selvmordstanker. Snakk med helsesykepleier, lærer, fastlege, en voksen du har tillit til eller ring en hjelpetelefon:

  • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40
  • Chattetjenester

Les mer om selvmordstanker, og om hvordan du kan få hjelp på helsenorge.no

Skrevet av redaksjonen, i samarbeid med ung.no-psykologene.

Sist oppdatert: 09.09.2021

Offentleg og kvalitetssikra
Gutt i slutten av tenårene ser betenkt ut mens han hviler skateboardet sitt på en skulder.
BE OM HJELP: Få de mørke tankene ut i lyset. Noen ganger trenger vi andres hjelp for å komme ut av en vond situasjon. (Foto: Artem Podrez/Pexels)

Fakta

Du kan få hjelp med alvorlige selvmordstanker. Snakk med helsesykepleier, lærer, fastlege, en voksen du har tillit til eller ring en hjelpetelefon:

  • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40
  • Chattetjenester

Les mer om selvmordstanker, og om hvordan du kan få hjelp på helsenorge.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Hvis du har det vanskelig, får du ofte råd om å snakke med noen. Men hvorfor hjelper det egentlig, og hvordan kan du komme i gang?

Hvordan kan jeg fortelle andre at jeg sliter psykisk?

Strever du psykisk, kan det være godt å dele det med noen. Her er seks nyttige råd fra Ung-psykologen.

Jenter prater sammen (colourbox.com)

Enkle råd når livet er vanskelig

Hverdagen går opp og ned for de fleste. Men hvis du føler deg nedfor over lang tid, er det viktig å ta tak i det. Her er noen råd.

BEKYMRINGSTIME: Hvis du har mye å tenke på, kan du sette av en liten tid midt på dagen til grubling og bekymring. Ikke gjør det rett før du legger deg. Da får du ikke sove. Foto: Colourbox
Aktuelt

Å nei, ikke mensen nå!

Skal du ha mensen akkurat den uka du skal på badeferie? Her er noen tips hvis det passer dårlig med mensen akkurat nå.

Skal sette inn tampong på badet (ung.no)

Hva skjer hvis du ikke består alle fag?

Har du strøket på eksamen eller ikke fått godkjent et fag på VGS? Her kan du lese om konsekvensene av det – og hvordan du kan komme deg videre.

Norges grunnlovsdag - 17. mai

17. mai feirer vi Grunnloven og at Norge er et demokrati hvor alle borgerne har de samme rettighetene.

17. mai-tog (foto: colourbox.com)