Hvordan takle selvmordstanker

Har du selvmordstanker, er det viktig at du snakker med noen om det. Selv om alt føles håpløst, finnes det løsninger.

Sist oppdatert: 05.09.2023 Av: redaksjonen, i samarbeid med ung.no-psykologene.

""
BE OM HJELP: Få de mørke tankene ut i lyset. Noen ganger trenger vi andres hjelp for å komme ut av en vond situasjon. (Foto: Artem Podrez/Pexels)

Når hverdagen blir så tung at alt virker meningsløst, kan noen få tanker om at livet ikke er verdt å leve. Gjelder dette deg, eller noen du kjenner, er det viktig å huske på én ting:

Selvmordstanker betyr ikke nødvendigvis at du ønsker å dø.

Mest sannsynlig vil du bare vekk fra en vond situasjon, men klarer ikke se hvordan du skal komme deg ut av den.

Er selvmordstanker normalt?

Det er ikke uvanlig å få selvmordstanker når livet er ekstra utfordrende. Å få tanker om døden, eller å ikke ville leve, kan være skremmende – men tanker er aldri farlige i seg selv.

Likevel er selvmordstanker et tydelig signal på at du ikke har det godt, og at du kanskje trenger hjelp til å få det bedre.

Når vår egen hjerne lyver

Den beste måten å takle selvmordstanker på er å dele dem med andre. Tanker og følelser kan nemlig lure oss når vi holder dem for oss selv.

Noen kan for eksempel tenke at de er til bry om de prøver å snakke med andre om selvmordstanker. Noen kan til og med tenke at andre ville hatt det bedre uten dem. Dette er helt feil!

Ta én dag av gangen og ikke ta permanente valg når de vondeste følelsene koker. Livet kan alltid endre seg til det bedre.

Derfor er det viktig å huske på at de tunge stundene ikke varer evig, selv om det kan virke sånn når du har det ekstra vanskelig.

Logo for Tankevirus
75 minutter
Mobil-appnorsk bokmål

Tankevirus er en app som kan hjelpe deg hvis du har negative tanker. Gjennom daglige videoer og små morsomme oppgaver får du hjelp til å håndtere disse tankene.

Tankevirus er en populærvitenskapelig video-app som inviterer deg til å se på hverdagen din på en ny måte.

Du starter med å se en artig og prisbelønnet programserie om «det psykologiske immunforsvaret», «tankevirus» og «psykologiske vitaminer». Når programserien er sett, åpner appen en ny liten film hver morgen i tre uker. Hver film er kort - bare et minutt eller to - og inneholder en liten oppgave eller et tips som du skal ta med deg inn i nettopp den dagen. Slik får du hjelp til å avsløre tankevirus i hverdagen din, og øvelse i å bruke psykologiske vitaminer i møte med infiserte tanker.

Appen tester også ditt psykologiske immunforsvar før og etter opplegget slik at du kan se med egne øyne om de psykologiske vitaminene har hjulpet eller ikke.

Faglig ansvarlig: Brorson og Sande

Utviklet av: Brorson og Sande/Youwell AS

Snakk med noen du stoler på

Det er ikke alltid lett for andre å se at du har det vondt, men det betyr ikke at de ikke bryr seg. De fleste vil stille opp om de vet hva du går og bærer på.

Velg deg ut en person du er trygg på, og fortell hvordan du har det. Det kan være en forelder, fastlegen eller helsesykepleieren på skolen eller på helsestasjon for ungdom.

Fakta

Du kan få hjelp med alvorlige selvmordstanker. Snakk med helsesykepleier, lærer, fastlege, en voksen du har tillit til eller ring en hjelpetelefon:

  • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40
  • Chattetjenester

Les mer om selvmordstanker, og om hvordan du kan få hjelp på helsenorge.no

Du kan også fortelle til en venn, slik Marius i filmen nedenfor gjorde. Da kan det også være lurt at dere tar kontakt med en voksen som kan gi råd videre.

Rydd i tankene – skriv dem ned

Å snakke om følelser er ikke alltid så lett. Hvis du vil, kan du heller skrive ned noe av det du tenker på. Det viktigste er å gi andre en mulighet til å hjelpe deg.

Selv en kort tekst kan gjøre det enklere å starte en samtale, og lettere for andre å finne ut hva du trenger.

Hva gjør mest vondt for deg nå? Forsøk å få tak i hvilke følelser du kjenner på, og forsøk å beskrive hva som gjør at du får akkurat de følelsene.

Fra tanker til planlegging – søk hjelp nå

Har tankene gått over til planlegging, må du søke hjelp med én gang.

Planlegging vil si at du har begynt å tenke på når og hvordan du skal forlate livet. Dette er veldig alvorlig.

Ingen skal gå med selvmordstanker alene. Har du – eller noen du kjenner – akutt behov for å snakke med noen? Ta kontakt med en av hjelpetjenestene nedenfor:

Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.

Ønsker du å lufte vanskelige tanker og få råd, kan du ringe:

  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Disse telefonene er døgnåpne og du kan være helt anonym.

Åpen

Problemer hjemmePsykisk helse og følelserSorg og krise

Åpen

Psykiske vanskerProblemer hjemmeSorg og krise
""
BE OM HJELP: Få de mørke tankene ut i lyset. Noen ganger trenger vi andres hjelp for å komme ut av en vond situasjon. (Foto: Artem Podrez/Pexels)
Logo for Tankevirus
75 minutter
Mobil-appnorsk bokmål

Tankevirus er en app som kan hjelpe deg hvis du har negative tanker. Gjennom daglige videoer og små morsomme oppgaver får du hjelp til å håndtere disse tankene.

Tankevirus er en populærvitenskapelig video-app som inviterer deg til å se på hverdagen din på en ny måte.

Du starter med å se en artig og prisbelønnet programserie om «det psykologiske immunforsvaret», «tankevirus» og «psykologiske vitaminer». Når programserien er sett, åpner appen en ny liten film hver morgen i tre uker. Hver film er kort - bare et minutt eller to - og inneholder en liten oppgave eller et tips som du skal ta med deg inn i nettopp den dagen. Slik får du hjelp til å avsløre tankevirus i hverdagen din, og øvelse i å bruke psykologiske vitaminer i møte med infiserte tanker.

Appen tester også ditt psykologiske immunforsvar før og etter opplegget slik at du kan se med egne øyne om de psykologiske vitaminene har hjulpet eller ikke.

Faglig ansvarlig: Brorson og Sande

Utviklet av: Brorson og Sande/Youwell AS

Fakta

Du kan få hjelp med alvorlige selvmordstanker. Snakk med helsesykepleier, lærer, fastlege, en voksen du har tillit til eller ring en hjelpetelefon:

  • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
  • Mental Helse: 116 123
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40
  • Chattetjenester

Les mer om selvmordstanker, og om hvordan du kan få hjelp på helsenorge.no

Åpen

Problemer hjemmePsykisk helse og følelserSorg og krise

Åpen

Psykiske vanskerProblemer hjemmeSorg og krise

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?