Hvordan påvirkes prestasjonene av alkohol?

Uansett hva du skal gjøre, påvirkes prestasjonsevnen av alkohol. Både mens alkoholen fremdeles sitter igjen i kroppen og etter at kroppen har forbrent den.

Jente trener i skauen (colourbox.com)
DÅRLIG IDÉ: Å kombinere alkohol og trening er ingen god idé. Alkohol påvirker prestasjonsevnene våre på mange ulike arenaer.

Trening og sport

  • Drikker du mye, vil alkoholen mest sannsynlig hemme treningsprestasjonen, både på kort og lang sikt. Det er særlig hvileperiodene mellom treninig, restitusjonen, ​som påvirkes av alkohol. ​​
  • Du mister mye væske når du drikker alkohol, det samme gjør du gjennom svette når du trener. Drikker du alkohol etter trening kan det derfor ta lenger tid å erstatte væsketapet og oppnå væskebalanse. Risikoen for vannmangel (dehydrering) vil da øke. Dette vil ikke bare redusere treningsprestasjonen framover, men det kan også være helseskadelig.
  • Alkohol gir deg dårligere balanse, redusert presisjon og svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne. Skal du trene målrettet, delta i konkurranser eller andre sportsaktiviteter dagen etter alkoholinntak, kan du derfor prestere dårligere.
  • Du kan få mindre ut av en treningsøkt om du drikker alkohol i forkant, fordi alkoholen hindrer nydannelse av gluksose, som er en viktig energikilde for musklene.

Det er verdt å tenke på disse tingene hvis du vil ha gode resultater og helsegevinster av treningen.

Sex

På den ene siden kan alkohol gjøre at du kjenner deg friere, mer glad, mer tiltrukket av noen, og gjøre at du har mer lyst til å ha sex. Dette er fordi alkoholen frigjør stoffer i kroppen din, som serotonin, endorfiner og dopamin, som gjør at du nettopp føler disse tingene.

På den andre siden kan alkohol gjøre det vanskeligere å faktisk ha sex. For menn kan alkohol gjøre det vanskeligere å få stå, både på kort og lang sikt, noe som kan skyldes at større doser av alkohol minsker testosteronnivået.

Jo mer man drikker, jo dårligere dømmekraft får man også. Det er ikke moro å våkne opp med noen i senga som du ikke liker eller kjenner, og kanskje har dere ikke engang brukt prevensjon.

Bilkjøring

Når det gjelder bilkjøring, er det farligste med alkohol at den begrenser både evnen og selvkritikken. Dette kan igjen føre til at personer som egentlig vet at man ikke skal kjøre når man har drukket alkohol gjør det likevel.

Evnen til å kjøre bil kan være veldig nedsatt selv dagen derpå. Forsøk har vist at kjøreegenskapene har vært hele 20 % dårligere dagen derpå selv om forsøkspersonene hverken har hatt alkohol i kroppen eller følt seg fyllesyke.

Hvorfor blir du så mye dårligere til å kjøre bil?

  • Du blir dårligere til å bedømme avstander
  • Du utvikler tunnellsyn. Du klarer ikke å håndtere like mye informasjon og filtrerer bort det som skjer i utkanten av synsfeltet.
  • Koordineringsevnen blir dårligere. Alkohol bedøver det sentrale nervesystemet, noe som gjør samspillet mellom muskler og nerver dårligere. Det blir vanskeligere å gjøre presise bevegelser.
  • Du ser dårligere i mørket.
  • Du blir fortere trøtt. Alkohol har en bedøvende effekt på kroppen, selv om du kjenner at du er stimulert. Trøttheten kan senke seg over deg uten at du merker det.

På sjøen

Det er er satt en promillegrense for båtføring i Norge. Selv lav promille har en negativ virkning på egenskaper du trenger for å føre båt. Alkohol gjør blant annet at du blir dårligere på å oppfatte situasjoner og bruker lenger tid på å reagere. Er du beruset og faller i vannet er det større fare for å drukne enn om du hadde vært edru.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 12.05.2019

Kilder:

www.helsenorge.no, www.avogtil.no, www.fhi.se

Offentlig og kvalitetssikret
Jente trener i skauen (colourbox.com)
DÅRLIG IDÉ: Å kombinere alkohol og trening er ingen god idé. Alkohol påvirker prestasjonsevnene våre på mange ulike arenaer.

Fakta

Sjekk hvordan kroppens ulike deler påvirkes av alkohol.

Fikk du svar på det du lurte på?