Trening og sport

Drikker du mye, vil alkoholen mest sannsynlig hemme treningsprestasjonen, både på kort og lang sikt. Det er særlig hvileperiodene mellom treninig, restitusjonen, ​som påvirkes av alkohol. ​​

Du mister mye væske når du drikker alkohol, det samme gjør du gjennom svette når du trener. Drikker du alkohol etter trening kan det derfor ta lenger tid å erstatte væsketapet og oppnå væskebalanse. Risikoen for vannmangel (dehydrering) vil da øke. Dette vil ikke bare redusere treningsprestasjonen framover, men det kan også være helseskadelig.

Alkohol gir deg dårligere balanse, redusert presisjon og svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne. Skal du trene målrettet, delta i konkurranser eller andre sportsaktiviteter dagen etter alkoholinntak, kan du derfor prestere dårligere.

Du kan få mindre ut av en treningsøkt om du drikker alkohol i forkant, fordi alkoholen hindrer nydannelse av gluksose, som er en viktig energikilde for musklene.

Det er verdt å tenke på disse tingene hvis du vil ha gode resultater og helsegevinster av treningen.

 

FAKTA

Sjekk hvordan kroppens ulike deler påvirkes av alkohol.

Sex

Dette er mer komplisert. Og selvfølgelig avhenger dette av hvor mye man drikker. På den ene siden frigjøres dopamin i kroppen når du drikker, noe som tar bort nervøsitet og spenninger. Det finnes også sammenheng mellom dopamin og begjær, noe som kan forklare hvorfor man synes noen blir mer attraktive utover kvelden. Dessuten frigjøres også serotonin, som kan gjøre deg mer sosial, og endorfiner, som gir en slags lykkefølelse. Så alkohol i moderate mengder kan få lysten til å øke, gjøre deg mer kåt.

På den andre siden kan den få evnen til å blir dårligere. Hos menn kan alkohol gjøre at det blir vanskeligere å få stå, både på kort og lang sikt, noe som kan skyldes at større doser av alkohol minsker testosteronnivået. Jo mer man drikker, jo dårligere dømmekraft får man også. Det er ikke moro å våkne opp med noen i senga som du ikke liker eller kjenner, og kanskje har dere ikke engang brukt prevensjon.

Bilkjøring

Når det gjelder bilkjøring, er det farligste med alkohol at den begrenser både evnen og selvkritikken. Dette kan igjen føre til at personer som egentlig vet at man ikke skal kjøre når man har drukket alkohol gjør det likevel. Evnen til å kjøre bil kan være veldig nedsatt selv dagen derpå. Forsøk har vist at kjøreegenskapen har vært hele 20 % dårligere dagen derpå selv om forsøkspersonene hverken har hatt alkohol i kroppen eller følt seg fyllesyke.

 

Hvorfor blir du så mye dårligere til å kjøre bil?

  • Du blir dårligere til å bedømme avstander

  • Du utvikler tunnellsyn. Du klarer ikke å håndtere like mye informasjon og filtrerer bort det som skjer i utkanten av synsfeltet.

  • Koordineringsevnen blir dårligere. Alkohol bedøver det sentrale nervesystemet, noe som gjør samspillet mellom muskler og nerver dårligere. Det blir vanskeligere å gjøre presise bevegelser.

  • Du ser dårligere i mørket.

  • Du blir fortere trøtt. Alkohol har en bedøvende effekt på kroppen, selv om du kjenner at du er stimulert. Trøttheten kan senke seg over deg uten at du merker det.

 

På sjøen

Det er er satt en promillegrense for båtføring i Norge. Selv lav promille har en negativ virkning på egenskaper du trenger for å føre båt. Alkohol gjør blant annet at du blir dårligere på å oppfatte situasjoner og bruker lenger tid på å reagere. Er du beruset og faller i vannet er det større fare for å drukne enn om du hadde vært edru.