Det er en vanlig for mennesker med eksamensangst å tenke «jeg må ikke bli så nervøs, det takler jeg ikke». Dette er ikke en særlig god strategi, for det gir deg ingen klare oppgaver å holde deg fast i. Og mest sannsynlig blir du nervøs, det skal du bli foran en viktig jobb.

Forslag til strategier:

1. Øv på en pusteteknikk. Pust dypt inn, helt nederst i magen og slipp lufta sakte ut.

2. Øv på å se på sensor. Bruk en venn eller en mamma eller en pappa til å øve deg. Mange nervøse låser blikket ned i bakken. Da står man i fare for å se uinteressert ut og du kan gå glipp av oppmuntrende blikk og smil fra sensor. Husk, de vil deg vel!

3. Øv på å smile selv om du er nervøs. Et smil viser at du bryr deg og er engasjert, og skaper velvilje hos sensor.

4. Øv på å formulere deg muntlig fra ulike tema hjemme. Så blir hjernen din vant med å hente fram informasjon samtidig som du snakker.

5. Tenk gjennom hvordan du kan formulere deg dersom du ikke forstår et spørsmål. For eksempel; kan du gjenta det spørsmålet på en annen måte?

6. Husk at det er lov å be om tid til å tenke. Se om du kan finne en måte å formulere deg på som gir deg tid til å tenke litt ekstra.

7. Hvis du er veldig plaget av nervøsitet; si noe sånn som at «jeg er fryktelig nervøs nå, for jeg vil så gjerne gjøre det bra, jeg trenger bare litt tid til å samle meg». Dette, kombinert med øyekontakt og smil, vil gjøre det lettere for sensor å ta hensyn til deg.

Eksamensangst

Det er ingen entydig forklaring på hvorfor noen føler seg satt ut av eksamensnerver, mens andre tar det på strak arm. Stiller du veldig høye krav til deg selv? Da kan det føre til mer nerver. Opplever du at nervene i forkant av eksamen påvirker resultatene dine? Vi har samler andre generelle tips i artikkelen under.