Jeg lurer på om jeg er avhengig av dataen. Med en gang jeg står opp, går jeg til pcen og sitter på nettet og spiller spill som COD6 og så videre. Sitter bak pcen ca. 6-10 timer om døgnet. - Anonym.

Det er fint å tenke gjennom tidsbruken sin. Mange tilbringer alt for mange timer foran pcen, men hvis man ser det selv er det straks lettere å gjøre noe med det.

Be foreldre eller andre om hjelp

Om foreldrene dine har fokus på at du skal spille mindre, er det lurt å si til dem at du er enig og be dem om hjelp til å begrense spillingen din. Om du ikke har noen hjemme som kan støtte deg, prøv å følge rådene vi deler her.

Er det ingen hjemme som følger opp hvor nye du spiller? I så fall er det enda viktigere at du selv klarer å sette noen grenser. For det er mulig.

Skriv ned hva som er positivt og negativt

Det er viktig at du bestemmer deg for å trappe ned spillingen selv. Tenk nøye gjennom om du virkelig vil gjøre forandringer. Du kan skrive ned en liste over både de negative og positive sidene ved å spille. Synes du de negative sidene er større enn de positive? Da kan det hende du er i ferd med å ta en beslutning om å starte en forandring allerede.

Hvordan bestemmer du deg?

  • Prøv deg fram med små forandringer først. Du kan prøve å være spillefri én dag, eller spille et annet sted enn der du vanligvis spiller.
  • Fortell om at du skal kutte ned på spillingen til noen som er viktig for deg.
  • Minn deg selv om hvorfor du vil slutte.
  • Sett en dato for når endringen skal skje. Det bør ikke være for langt fram i tid.
  • Legg til rette så du kan nå målet ditt: Noen tips er å fylle tiden med annet den første tiden. Tenk på forhånd gjennom hvilke andre ting du kan gjøre nå som du får mer tid til overs.
  • Gi deg selv belønninger! Dette kan du få hjelp til av de hjemme. Unn deg selv et kinobesøk, noe godt å spise, eller noe annet du liker godt hvis du klarer å la være å spille i en uke.

Prøv å registrere spilleepisoder

En nærmere kikk på spillevanene dine er et skritt på veien mot å ta kontroll over spillingen. Du blir bedre kjent med spillevanene dine hvis du skriver ned spilleepisodene. Skriv ned når du spiller og hvor lenge, slik at du har oversikten.

 

 

Spør deg selv...

Disse spørsmålene kan du stille når du bruker skjemaet til å se tilbake på uka som gikk:

  • Er det tidspunkt på døgnet du spiller mer enn ellers?
  • Er det spesielle ting som stresser deg som gir deg spillelyst på disse tidspunktene?
  • Er det spesielle følelser du har på disse tidspunktene som setter i gang spillelysten?
  • Er det spesielle spillesteder du foretrekker framfor andre?
  • Spiller du mer når du er opprørt eller lei deg?

Spørsmålene vil gi deg oversikt over hvor og når du vanligvis spiller. Når du blir bevisst på spillemønsteret ditt, vil det også bli lettere å kjenne igjen når du er i risiko for å spille.

Ikke gi opp!

Selv om du klarer å slutte eller trappe veldig ned, er det viktig å opprettholde målet.

For mye tid til overs

De fleste som har spilleproblemer har brukt mye tid på å spille og på å tenke på spilling. Når du slutter å spille får du mye tid til overs. Det blir lettere å holde seg unna spillingen hvis du fyller tomrommet med andre aktiviteter. Prøv å tenke tilbake på ting du brukte tid på før spillingen tok overhånd. Har du fritidsinteresser du kan ta opp igjen, og er det venner og bekjente du ikke er så mye sammen med? Har du lyst til å begynne å trene/være med i en gruppe, eller har du lyst til å være med aktiv ute?

Hjelpelinjen

Du kan ringe Hjelpelinjen for spilleavhengige på telefon 800 800 40 om du vil ha noen å snakke med om det. Telefonen er betjent hver dag kl. 0900–2100. Du kan være anonym når du henvender seg til Hjelpelinjen. Les mer på Hjelpelinjen.no