Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
Gutt spiller på PC (colourbox.com)

A-Å

Hvorfor får man krampe?

Muskelkrampe i leggen (colourbox.com)
KRAMPE: Muskelkramper kommer ofte av at muskulaturen er sliten eller ved væskemangel.

Har du hatt plutselige, ukontrollerte og smertefulle sammentrekninger i musklene? Da har du trolig hatt muskelkramper.

Offentlig og kvalitetssikret
Muskelkrampe i leggen (colourbox.com)
KRAMPE: Muskelkramper kommer ofte av at muskulaturen er sliten eller ved væskemangel.

Muskelkramper kommer ofte av at muskulaturen er sliten eller ved væskemangel.

Hva er muskelkramper?

Muskelkramper er når muskulaturen plutselig og ukontrollert trekker seg sammen og gir smerter og ubehag. Man kan få muskelkramper i alle muskulatur, men mest vanlig er det i bakside legg, fremside og bakside lår og under foten. Krampene kan vare i alt fra noen få sekunder til flere minutter med gjentakende kramper.

Hva skyldes muskelkrampene?

Man er usikker på hva muskelkramper kan komme av, men ofte ser man at de kommer når muskulaturen er sliten. Muskelen kan bli sliten hvis du trener veldig lenge, trener for mye eller trener på noe nytt som muskulaturen ikke er vant til. Det er viktig å la kroppen hvile nok mellom øktene (restituere) og at du ikke begynner å trene for mye for fort. Hvis du er i dårlig form vil du også kunne oppleve at muskulaturen blir raskere sliten og dermed oftere være plaget av kramper.

Muskelkrampene kan også komme av ulike sykdommer eller ved at du mangler ulike salter i kroppen. Dersom du ofte er plaget av muskelkramper bør du kontakte fastlegen din for å få dette undersøkt.

Du kan også få kramper dersom du drikker for lite og mister masse væske, for eksempel når du oppholder seg steder hvor det er varmt. Kramper under foten kan skyldes nye eller trange sko.

Hva kan du gjøre når du får kramper?

Ved muskelkramper blir man ofte nødt til å avslutte aktiviteten man holder på med og vente til krampene gir seg.

• Ofte kan det hjelpe å belaste kroppsdelen som har kramper ved å legge vekt på for eksempel beinet som har kramper

• Lett uttøyning av muskulaturen som har kramper

• Lett massasje av muskelen som har kramper kan hjelpe

Hva kan du gjøre for å unngå muskelkrampene?

• Sørge for at kroppen får nok hvile mellom treningsøktene

• Bedre formen slik at musklene blir sterkere og mer utholdende

• Sørge for å tilføre kroppen nok væske

Les mer om muskelkramper.

Oppsummering

• Muskelkramper er når musklene ufrivillig trekker seg sammen og gir smerter i aktuell muskulatur

• Mulige årsaker til krampene kan være sliten muskulatur som følger av lange treningsøkter, for stor belastning, dårlig form eller mangel på salter i kroppen

• Kontakt fastlegen din dersom du er plaget med kramper ofte, de kan skyldes sykdom

• Når du har kramper kan det hjelpe å legge vekt på kroppsdelen du har kramper i, tøye og massere muskulaturen

• For å forebygge kramper er det lurt å drikke nok vann, få nok hvile mellom treningsøktene eller komme i bedre form

Kilder:

Norsk helseinformatikk (NHI)

Norsk elektronisk legehåndbok (NEL)

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar

Hva er grunnen til at jeg får så lett kramper.
Hei Takk for spørsmålet ditt. Man er ikke helt sikre på hvorfor kramper oppstår, og det kan ha ulike grunner. Men ofte skjer det når muskulature...