Rumpa!

Hva bestemmer hvordan rumpa di ser ut? Og hvor mye kan du endre formen på rumpa med aktivitet og trening?

Sist oppdatert: 13.09.2022 Av: fysioterapeuten, Ung.no,

ULIKE: Alle har forskjellig utgangspunkt. Hvordan rumpa ser ut avhenger bl.a. av gener, men måten du bruker rumpa di kan også påvirke hvordan den ser ut. Illustrasjon: ung.no

Rumpa vår består av muskler og fett. Den store setemuskelen er en av de største og sterkeste musklene i kroppen.

I tillegg har vi flere mindre muskler innenfor og på siden av rumpa. Rumpemusklene blir ofte kalt «glutes» på engelsk.

Alle har forskjellig utgangspunkt

Alle har forskjellig kroppsfasong, og hvordan kroppsvevet fordeler seg på kroppen, er forskjellig fra person til person.

Noen har lettere for å lagre fett på rumpa og hoftene enn andre. I puberteten får jenter litt mer fett på rumpa og hoftene, og damer har ofte mer fett i dette området enn menn.

I tillegg avgjøres formen på rumpa av genene våre. De bestemmer både fettfordelingen, formen på skjelettet, og i stor grad formen på musklene (selv om vi kan påvirke musklene en del).

Genene våre har også en del å si for hvordan musklene våre blir påvirket av trening. Noen får rett og slett lettere større muskler enn andre.

Måten vi bruker kroppen på, påvirker rumpemusklene

Selv om genene våre har mye å si, betyr ikke det at vi ikke har noen mulighet til å påvirke størrelsen og fasongen på rumpa. Som med resten av kroppen vil også rumpa formes av måten du bruker kroppen din på.

Vi bruker blant annet rumpemusklene mye når vi reiser oss opp fra stoler, går opp trapper, går i oppoverbakke, hopper og løper raskt. Det vil alltid være et samarbeid mellom flere muskelgrupper når vi beveger kroppen, og rumpemusklene jobber blant annet mye sammen med musklene i lårene og ryggen.

Styrketrening for rumpa

Styrketrening er den treningsformen som i størst grad kan gjøre at musklene formes og blir større. Her er noen eksempler på styrkeøvelser der du bruker rumpemusklene:

  • knebøy
  • utfall
  • markløft og sumo markløft
  • hip thrust

Øvelsene knebøy, hip thrust og utfall kan helt fint gjøres uten vekt, eller for eksempel med en ryggsekk med bøker i hvis du vil ha litt ekstra motstand.

For å oppnå god treningseffekt ved styrketrening må du gjøre øvelsene riktig, og du må trene så musklene blir slitne. Da stimuleres musklene til å vokse, og du unngår feil belastning og skader.

Lær deg bevegelsene i de ulike øvelsene før du gjennomfører trening med tung motstand. Du kan lære en del av å se på video, men for å være sikker på at du gjør øvelsene helt riktig, er det lurt å få en PT eller trener til å se på at du faktisk gjør øvelsen. Da kan hen gi deg tilbakemelding hvis du bør gjøre noe annerledes for å mest mulig effekt av treningen.

Fakta

  • Fasongen på rumpa avgjøres av mange faktorer, både gener, aktivitet og trening.
  • Vi kan påvirke formen på rumpa en del, men rumper finnes i alle fasonger og varianter, og ingen kan få helt lik rumpe.
  • Husk at rumpene du ser på sosiale medier, ikke alltid er ekte. Ofte er bildene retusjert og tatt fra vinkler som gjør at rumpa ser mindre eller større ut enn den egentlig er.

Kan man fjerne "hip dips"?

"Hip dips" er et uttrykk som beskriver et "søkk" under hoften, der området over og under dette søkket er bredere. Vi får flere og flere spørsmål om dette, så her har vi samlet noen fakta som kan være til nytte:

  • Hip dips er helt naturlig og noe alle har - men hos noen mer synlig enn hos andre.
  • Hvor synlige de er, bestemmes av genene dine, der formen på bekkenet, muskulatur og fettfordelingen i området har noe å si.
  • Vi vil altså ikke kunne endre så mye på dette, men trening kan påvirke noe ved at musklene på siden av hoften blir større og sterkere. Dette gjelder i de fleste øvelser og aktiviteter hvor man trener rumpemusklene.
  • Øvelser som sideveis gange med strikk og sideliggende benhev kan være fine øvelser for å trene musklene på siden av hoften.

Vi får også en del spørsmål om "thigh gap". I likhet med hip dips har genene mye å si for om man har dette eller ikke. Det kan du lese mer ved å klikke på boksen under:

ULIKE: Alle har forskjellig utgangspunkt. Hvordan rumpa ser ut avhenger bl.a. av gener, men måten du bruker rumpa di kan også påvirke hvordan den ser ut. Illustrasjon: ung.no

Fakta

  • Fasongen på rumpa avgjøres av mange faktorer, både gener, aktivitet og trening.
  • Vi kan påvirke formen på rumpa en del, men rumper finnes i alle fasonger og varianter, og ingen kan få helt lik rumpe.
  • Husk at rumpene du ser på sosiale medier, ikke alltid er ekte. Ofte er bildene retusjert og tatt fra vinkler som gjør at rumpa ser mindre eller større ut enn den egentlig er.
Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Trening og idrett

Les mer

Pubertet

Les mer

Kropp

Les mer