Hva bestemmer hvordan rumpa di ser ut? Og hvor mye kan du endre formen på rumpa med aktivitet og trening?

ULIKE: Alle har forskjellig utgangspunkt. Hvordan rumpa ser ut avhenger bl.a. av gener, men måten du bruker rumpa di kan også påvirke hvordan den ser ut. Illustrasjon: ung.no

Rumpa vår består av muskler og fett. Den store setemuskelen er en av de største og sterkeste musklene i kroppen. I tillegg har vi flere mindre muskler innenfor og på siden av rumpa. Rumpemusklene blir ofte kalt «glutes» på engelsk.

Alle har forskjellig utgangspunkt

I tillegg til musklene består rumpa av fettvev. Alle har forskjellig kroppsfasong, og hvordan kroppsvevet fordeler seg på kroppen, er forskjellig fra person til person.

Noen har lettere for å lagre fett på rumpa og hoftene enn andre. I puberteten får jenter litt mer fett på rumpa og hoftene, og damer har ofte mer fett i dette området enn menn.

Hva bestemmer formen på rumpa?

Formen på rumpa vår avgjøres av mange ting. Først og fremst har genene våre mye å si. Genene bestemmer både fettfordelingen, formen på skjelettet, og i stor grad formen på musklene (selv om vi kan påvirke det en del).

Hvilken form vi har på knoklene i hoftene, har mye å si for fasongen på rumpa. Noen har et lengre bekken med høye hoftekammer, mens andre har et kortere bekken. Noen har brede hofter og bekken, andre har smalere. Musklene er festet i knoklene, og dermed vil det ha mye å si for formen på musklene.

Genene våre har også en del å si for hvordan musklene våre blir påvirket av trening. Noen får rett og slett lettere større muskler enn andre. I tillegg har det noe å si hvor langt du har kommet i den kroppslige utviklingen. Før puberteten vokser ikke musklene like mye av trening som de kan gjøre etter puberteten. Det er på grunn av økt utskillelse av veksthormon. Og jenter får som sagt ofte litt bredere hofter og større rumpe i puberteten.

Måten vi bruker kroppen på, påvirker rumpemusklene

Selv om genene våre har mye å si, betyr ikke det at vi ikke har noen mulighet til å påvirke størrelsen og fasongen på rumpa. Som med resten av kroppen vil også rumpa formes av måten du bruker kroppen din på.

Vi bruker blant annet rumpemusklene mye når vi reiser oss opp fra stoler, går opp trapper, går i oppoverbakke, hopper og løper raskt. Det vil alltid være et samarbeid mellom flere muskelgrupper når vi beveger kroppen, og rumpemusklene jobber blant annet mye sammen med musklene i lårene og ryggen.

Styrketrening for rumpa

Styrketrening er den treningsformen som i størst grad kan gjøre at musklene formes og blir større. Her er noen eksempler på styrkeøvelser der du bruker rumpemusklene:

  • knebøy
  • utfall
  • markløft og sumo markløft
  • hip thrust

For å oppnå god treningseffekt ved styrketrening må du gjøre øvelsene riktig, og du må trene så musklene blir slitne. Da stimuleres musklene til å vokse, og du unngår feil belastning og skader.

Lær deg bevegelsene i de ulike øvelsene før du gjennomfører trening med tung motstand. Du kan lære en del av å se på video, men for å være sikker på at du gjør øvelsene helt riktig, er det lurt å få en PT eller trener til å se på at du faktisk gjør øvelsen. Da kan hen gi deg tilbakemelding hvis du bør gjøre noe annerledes for å mest mulig effekt av treningen.

Hvis du ønsker å trene med ytre motstand (for eksempel vekter), bør ikke motstanden være større enn at du klarer 10-12 repetisjoner uten pause (i en serie). I starten kan du sette som mål å klare 15-20 repetisjoner hver serie for hver øvelse. Du kan få økt motstand uten vekter også. For eksempel kan du ved knebøy og utfall ha på deg en litt tung ryggsekk.

Etter hvert som du har fått god kontroll på bevegelsen i de ulike øvelsene, kan du øke motstanden. Du skal klare å gjennomføre rundt 10 repetisjoner hver serie, men samtidig kjenne at du ikke hadde klart så mange flere. Du kan gjerne gjennomføre 2-4 serier for hver øvelse, og trene rumpestyrke to ganger i uka.

Fakta

  • Fasongen på rumpa avgjøres av mange faktorer, både gener, aktivitet og trening.
  • Vi kan påvirke formen på rumpa en del, men rumper finnes i alle fasonger og varianter, og ingen kan få helt lik rumpe.
  • Husk at rumpene du ser på sosiale medier, ikke alltid er ekte. Ofte er bildene retusjert og tatt fra vinkler som gjør at rumpa ser mindre eller større ut enn den egentlig er.

Skrevet av fysioterapeuten, Ung.no,

Sist oppdatert: 21.04.2022

Offentleg og kvalitetssikra
ULIKE: Alle har forskjellig utgangspunkt. Hvordan rumpa ser ut avhenger bl.a. av gener, men måten du bruker rumpa di kan også påvirke hvordan den ser ut. Illustrasjon: ung.no

Fakta

  • Fasongen på rumpa avgjøres av mange faktorer, både gener, aktivitet og trening.
  • Vi kan påvirke formen på rumpa en del, men rumper finnes i alle fasonger og varianter, og ingen kan få helt lik rumpe.
  • Husk at rumpene du ser på sosiale medier, ikke alltid er ekte. Ofte er bildene retusjert og tatt fra vinkler som gjør at rumpa ser mindre eller større ut enn den egentlig er.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Økt muskelstyrke kan være med å forebygge skader, og gjør oss i stand til å takle hverdagens oppgaver bedre. Her finner du øvelser du kan gjøre hjemme.

Hjemmetrening (foto: ung.no)

Styrketrening

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

"Fit", "ripped" eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

HELLER FOR MYE: Det er mulig å være svært veltrent selv om man ikke har synlige muskler, og det er mulig at en person med markerte muskler ikke er like veltrent. Helsemessig er det bedre å være veltrent med litt fett på kroppen, enn utrent og uten nesten noe fett.
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente