Hvorfor må jeg alltid på do like etter at jeg har løpt?
Jente, 15
Hei, alltid når jeg løper etter sånn typ 20 min må jeg alltid på do, og typ 2/3 av gangene må jeg også bæsje. Det er skikkelig merkelig fordi det skjer kunn når jeg løper og når jeg ikke løper eller har en ikke aktiv dag pleier jeg ikke å måtte bæsje. Det er ofte også på løpeturene mine veldig diareaktig og veldig mye også.
Hei!
Det du beskriver er ikke helt uvanlig. Mange opplever at løping setter fart på tarmen, og noen får behov for å gå på do under eller rett etter en løpetur. Dette skyldes blant annet at bevegelsen og den økte aktiviteten stimulerer tarmen til å jobbe raskere.
Hos noen kan avføringen også bli løs eller diaréaktig når de løper. Dette er spesielt vanlig ved lengre eller mer intensive løpeturer. Mat og drikke før trening kan også spille en rolle.
Du kan prøve å unngå store måltider de siste 2–3 timene før du skal løpe, passe på å drikke nok gjennom dagen og se om det er enkelte matvarer som gjør plagene verre.
Samtidig kan det være lurt å få det vurdert av fastlegen din hvis det skjer nesten hver gang du løper, særlig siden du beskriver at det ofte er mye og veldig løs avføring. Legen kan snakke med deg om symptomene og vurdere om det kan være behov for videre undersøkelser eller om det dreier seg om en ufarlig reaksjon på løping.
Ellers bør du også kontakte lege hvis du får blod i avføringen, går ned i vekt uten å prøve, har sterke magesmerter eller får diaré også når du ikke trener.
Ønsker deg alt godt og håper dette var til nytte for deg!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 27.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


