Spørsmål og svar

Hvordan får jeg pengene mine igjen fra oppdretter?

Jente, 19

Hei! Jeg skulle kjøpe en rasekatt til 10 000 kr, på Finn.no. Oppdretteren ville ha et depositum på 2000 kr som sikkerhet i forkant av kjøpet. Da hun kom med katten, som er en hunn-katt, så snakket vi litt om den. Jeg nevnte at om noen år, vil det bli gøy å få kattungekull. Da endret tonen seg fra oppdretter.. Jeg ble skjelt ut, og jeg ble så sjokket at jeg strigråt. Hun sa at katten skulle ikke brukes i avl. Noe jeg ikke visste, da det ikke sto noe om det i annonsen på Finn.no. Jeg skrev ikke under på kontrakten, og leverte tilbake katten. Oppdretter lovet at jeg skulle få tilbake depositumet mitt på 2000kr, siden det var en misforståelse Om at jeg ikke kunne få kattunger på den. Hun sa at jeg skulle få pengene mine når katten ble solgt til ny eier. I ettertid, har hun nektet å gi meg tilbake pengene etter at katten ble solgt. Kan jeg kreve pengene refundert? Vil en anmeldelse «hjelpe» i en slik sak? Har alle mld jeg har utvekslet med henne, + kopi av annonsen på Finn.no. Takk for svar

Svar

Hei

Så leit at dette ikke gikk som det skulle. Siden dere har avtalt at du skal få pengene dine tilbake, så må selger oppfylle sin del. Hvis dere kun har avtalt dette muntlig, vil det være veldig vanskelig å skulle bevise at hun skylder deg penger. Ikke umulig men mye mer vanskelig. Hvis du har meldinger fra henne, hvor hun skriver at hun skal betale deg disse pengene, vil det hjelpe deg i din sak. Du har flere måter du kan prøve å løse dette på:


1) Send en ny melding til selger hvor du viser til avtalen og forklarer at den er bindende og at hun må betale deg tilbake.

Dette ville jeg prøvd på uansett. Det beste er om dere klarer å løse dette på egenhånd.

2) Etter at du har sendt melding kan du klage inn saken til Forbrukerrådet. Vi mekler i slike saker, og kan hjelpe dere med å komme til en enighet. Det er lang saksbehandlingstid, og vil ta minst 15 uker før du får en saksbehandler.

3) Klag saken inn til Konfliktrådet. De mekler også i saker, og kan være de ar kortere ventetid. Les mer om hva de gjør på deres nettsider, her: www.konfliktraadet.no 

 

Har du flere spørsmål kan du ringe Forbrukerrådet på 23 400 500. Der kan du få flere råd.

Håper du fikk litt hjelp nå. Lykke til:) 

Vennlig hilsen,
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 3.1.2019

Oppdatert: 3.1.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål