Spørsmål og svar

Skjerfet jeg fikk stemmer ikke med annonsen. Hva er mine rettigheter?

Gutt, 16

Hei, jeg kjøpte nylig et brukt skjerf til 650 kroner via en auksjon i en facebookgruppe. I annonsen var det bilde av merkelappen som tydelig viste «100% cashmere». Jeg tok kontakt med selgeren og vi avtalte frakt og utvekslet informasjon. Jeg vippset pengene for produktet inkl. frakt, og selgeren sendte produktet. Når jeg mottok produktet var det et annet skjerf i «100% lambswool». Jeg kontaktet selgeren og gjorde han oppmerksom på feilen med en gang. Han mener han har forbyttet det med et annet skjerf, og at jeg KUN kan få en tilbakebetaling på 200 kroner og beholde skjerfet. Hva er mine rettigheter i denne situasjonen? Kan jeg få tilbake pengene, og også evt. penger til frakt for å sende skjerfet tilbake?

Svar

Hei

Hvis skjerfet ifølge annonsen skulle være i 100% cashmere, og dette ikke stemmer, skal selger ordne opp.

Hvis selger ikke har det skjerfet du opprinnelig kjøpte, kan du kreve å få pengene dine tilbake. 

Du trenger ikke betale for at skjerfet blir sendt tilbake til selger, men hvis han ønsker at skjerfet blir sendt tilbake til han, bør du be han betale for det selv. 

Håper det løser seg, og lykke til! :)

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 27.1.2020

Oppdatert: 27.1.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål