Spørsmål og svar

Jeg får ikke tak i selger, og tror jeg har blitt svindlet. Hva gjør jeg?

Gutt, 14

Hei, jeg har kjøpt noe på tise for 350kr. Vi ble enige om 600kr inkl frakt så skulle jeg betale 350kr når han sender og resten når jeg mottar skoa. Når jeg nå går inn på tise og inn på chatten Står det at denne brukeren er utestengt og kan ikke brukes! Altså på hans bruker ikke min! Har jeg blitt svindlet? Hva kan jeg gjøre? Får nok ikke tak i han!

Svar

Hei!

I første omgang bør du høre med Tise hvorfor selger har blitt utestengt.

Deretter kan du prøve å kontakte selger på en annen måte. Du kan for eksempel prøve å sende han en SMS, ringe eller lignende. 

Hvis du får tak i selger bør du gi han en frist på å sende skoene til deg, og si at du ønsker pengene dine tilbake hvis han ikke gjør det. 

Hvis du ikke får tak i selger, og betalte på en måte som kan identifisere han du betalte til (for eksempel Vipps), kan du klage saken til Forbrukerrådet.

Klageskjemaet til Forbrukerrådet finner du her. 

Hvis du ikke vet hvem selger er, kan dessverre ikke Forbrukerrådet hjelpe deg. Saken må da anmeldes til politiet. 

Håper dette var til hjelp! :)

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 28.5.2020

Oppdatert: 28.5.2020

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål