Fjernvarmen virker ikke, og jeg får ikke respons på søknad om bostøtte
Jente, 20
Hei. Leier kommunal utleiebolig, har minstesats AAP som inntekt. To spørsmål: 1.Fjernvarme er inkludert i leien, men det kommer ingen varme. Kommunen kan ikke si meg når dette kan ordnes. Kan jeg kreve avslag i leien i perioden jeg ikke har varme, og hvordan fremsetter jeg et slikt krav korrekt? 2. Jeg søkte bostøtte for mars, men har ikke fått noen respons. Ikke avslag, ikke innvilget, ingenting. Hvordan får jeg avklart dette?
Svar
Hei
1. Problemer med fjernvarmen
Har du krav på prisavslag?
For å ha krav på et prisavslag, må leieobjektet være befengt med en mangel. Selv om det i utgangspunktet vil være en husleierettslig mangel at varme, som etter avtalen er inkludert i leien, ikke blir levert, vil årsaken til at det ikke kommer noen varme kunne spille inn. Du bør derfor prøve å finne ut av grunnen til at varmen ikke blir levert.
Dersom det skyldes at du ikke har luftet ut av radiatorene, vil det ikke være en husleierettslig mangel, men da er det også veldig lett å fikse problemet. Skyldes det et forhold utenfor din kontroll, vil det sannsynligvis utgjør en mangel.
Merk også at om du ble informert om at fjernvarmen ikke fungerte før du flyttet inn, vil det ikke utgjøre en mangel i lovens forstand.
Når leieobjektet er befengt med en mangel, kan du som leietaker kreve at utleier retter mangelen, og hvis mangelen reduserer leieobjektets verdi, kan du også kreve et prisavslag som skal svare til den verdireduksjonen mangelen utgjør. Du har krav på prisavslag fra det tidspunktet du sa fra til utleier om mangelen, og fram til mangelen blir rettet. Du kan også kreve erstatning for tiltak du har vært nødt til å iverksette for å avhjelpe mangelen.
Prisavslagets størrelse
I hvilken grad fraværet av varme reduserer leieverdien, vil avhenge av behovet for oppvarming. Ettersom det nå blir varmere i været, vil verdireduksjonen være lavere enn den ville vært midt i januar. Merk at det du kan kreve i prisavslag ofte er langt lavere enn de fleste tror. Du kan ikke kreve 50 % prisavslag for at fjernvarmen ikke fungerer - det er nok langt lavere enn det.
Dersom du har sett deg nødt til å benytte elektrisk oppvarming for å kompensere for den manglende fjernvarmen, kan det være hensiktsmessig å heller kreve erstatning for dine ekstra strømutgifter som følge av dette. Du må da kunne dokumentere omtrent hvor mye ekstra strøm du har brukt.
Hvordan få prisavslag
I første omgang burde du ta en prat med utleier om dette, og forsøke å komme til en enighet om et rimelig prisavslag, eller en erstatning for dine ekstra strømutgifter. Du kan også kreve å få svar på hva utleier gjør for å få utbedret mangelen, og når de ser for seg at mangelen skal være rettet.
Dersom utleier ikke er villig til å komme til en avtale, må du fremme et krav om prisavslag. Det gjør du ganske enkelt ved å skrive til utleier at du krever et prisavslag, hvorfor du krever et prisavslag, størrelsen på prisavslaget, og for hvilket tidsrom du krever avslaget.
Om utleier ikke aksepterer kravet ditt, vil du måtte deponere det beløpet du krever avslått, om du fortsatt ønsker et prisavslag. Prosessen med å deponere et omtvistet beløp er litt kronglete, og hvis du gjør det feil, vil du være i betalingsmislighold. Det kan få alvorlige konsekvenser. Dersom det blir nødvendig, bør du derfor vurdere å ta kontakt med Leieboerforeningen, eller eventuelt høre med Forbrukerrådet.
Du kan også ta saken til Husleietvistutvalget (eller forliksrådet, om du bor utenfor Husleietvistutvalgets virkeområder), slik at de kan avgjøre om du har krav på et prisavslag, og hvis ja - størrelsen på dette. Det er da helt avgjørende at du har så god dokumentasjon for ditt krav som mulig.
2. Uteblivende respons på søknad om bostøtte
Vi ønsker veldig gjerne å svare deg på spørsmålet ditt til nav, men på grunn av korona-tiltakene har NAV ekstra stor pågang akkurat nå. Derfor kan ikke våre fagpersoner fra NAV svare deg her på ung.no nå.
På grunn av tiltakene for å minimere smitten av korona-viruset har flere opplevd å bli permittert, mistet jobben sin eller fått andre endringer i sin arbeidssituasjon. Gjelder dette deg bør du sjekke NAV sine egne sider om korona.
Har du mer generelle spørsmål om for eksempel økonomisk støtte, dagpenger eller sykepenger kan du lese artiklene lagt ved under, eller lese mer på nav.no.
Vi håper du finner svar på spørsmålet ditt på NAV sine sider. Er det noe som haster kan du også kontakte dem gjennom NAV sin chat eller ringe dem. Kontaktinformasjonen finner du her.
Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Besvart: 29.4.2020
Oppdatert: 29.4.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
