Kjøpte en snekke fra Finn.no som ble ødelagt. Har vi noen rettigheter?
Gutt, 17
Hei. Vi er en gjeng på fem karer, som har kjøpt ei Plast snekke På Finn.no. For en stiv pris, med en forventning om at båten skulle funke. Vi hadde hatt båten i ei uke, og kjørt fire turer, og på den fjerde turen så stoppet motoren. Motoren var helt tom for olje, som er litt merkelig, fordi olja ble sjekket før vi kjørte den dagen. Vi tror det er hull i motorblokka. Vi har snakket med en mekaniker som også tror dette. Spørsmålet er om vi som har kjøpt båten, Kan kreve pengene tilbake, eller om vi har noen rettigheter som kan hjelpe oss. ???
Svar
Hei
Når man som privatperson kjøper en båt fra en annen privatperson, er det kjøpsloven som gir dere rettigheter.
Båten skal være slik som lovet og annonsert og ellers slik dere kan forvente når det kommer til tilstand. Jo eldre og billigere båten er, desto mindre kan man forvente. Det som knytter seg til normal slitasje på en brukt båt, blir ikke selger ansvarlig for. Skjer det noe mer unormalt kort tid etter kjøpet, kan derimot selgeren bli ansvarlig for gratis reparasjon. Ved alvorlige feil er pengene tilbake aktuelt.
Ta kontakt med selger for å se om dere kan komme frem til en løsning. Vi kan mekle hvis dere står fast.
Les mer om dine rettigheter her. Det er de samme reglene som gjelder for båt og bil.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 5.6.2020
Oppdatert: 5.6.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål