Spørsmål og svar

Har fått faktura fra Autorate som jeg er uenig i. Hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hvordan kan jeg klage til autorate.no etter at jeg har fått faktura som egentlig jeg må ikke betale

Svar

Hei gutt 17 år :)

 

Dette er ikke ukjent for oss i Forbrukerrådet. Dessverre. Jeg håper at veiledningen under vil være til hjelp for deg. 

Slik jeg forstår det, bestilte du en prisvurdering av bilen din som du trodde var gratis. I etterkant har du mottatt en faktura fra Autorate for tjenesten.

Om du må betale, vil avhenge av informasjonen du fikk da du bestilte tjenesten. Autorate har endret informasjonen på hjemmesiden flere ganger.

Undersøke om det stod "send", "bestill" eller «bestilling med forpliktelse til å betale». 

Avhengig av hva det stod på bestillingsknappen, bør du sende en skriftlig klage hvor du bestrider at avtalen er bindende, og at du på grunnlag av dette ikke vil betale fakturaen.

Mange forbrukere forteller oss at de ikke kan finne en e-postadresse til Autorate. Du kan da enten sende dem et skriftlig brev per post (ta da kopi av brevet) eller du kan sende dem en skriftlig klage via deres kontaktskjema (hvor du tar et bilde/skjermbilde av meldingen).

Forbruker Europa har utformet standard klagebrev som du kan bruke, enten det sto «send», «bestill» eller «bestill med forpliktelse til å betale».

Lenke til disse finner du i deres artikkel om Autorate (det er andre navn i artikkelen da firmaet til stadighet endrer navn) https://forbrukereuropa.no/aktuelt/prisvurdering-av-bil/ 

Dersom kravet skulle gå til inkasso, er det viktig at du også ovenfor inkassoselskapet bestrider kravet. Det vil stride mot god inkassoskikk å tvangsinndrive et krav som er omstridt.

Da må saken eventuelt behandles i forliksrådet. Du kan også gjerne ta kontakt med oss igjen dersom kravet skulle gå til inkasso. Til orientering har vi fremdeles ikke fått informasjon om at noen av kravene har blitt overtatt av et inkassobyrå.

Håper dette var til hjelp - lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.2.2021

Oppdatert: 2.2.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål